TikTokizacija društvenih mreža: Šefu Patreona je muka od Instagrama i Fejsbuka

Pre nego što je postao osnivač i izvršni direktor Patreona, Džek Konte je kao muzičar objavljivao video snimke svojih pesama na Jutjubu (što još uvek radi). Sada, kada vodi kompaniju koja pomaže kreatorima da ostvare stabilne mesečne prihode od svojih pratilaca, Konte je ljut na Metu. Pošto i Fejsbuk i Instagram unose izmene koje potenciraju algoritamsko uređivanje, čak su i Kardašijani apelovali na platformu „da se ne pretvori u TikTok“.

„Shvatam da sam pomalo pristrasan kao izvršni direktor Patreona. Razumem to, ali ovo je važno pitanje za kreatore,“ rekao je Konte povodom uređivanja mrežnih fidova uz pomoć veštačke inteligencije. „Proveli smo godine ulažući u ove platforme, stvarajući pratioce, gradeći zajednice, a ove promene nas još jednom podsećaju da to nisu naši pratioci, već korisnici Fejsbuka. Metino neprestano imitiranje TikToka već neko vreme izaziva zabrinutost među kreatorima, posebno nakon što je šef Instagrama Adam Moseri izjavio da platforma više nije samo aplikacija za deljenje fotografija.

„Instagram tvrdi da je prelazak sa fotografija na video odvojena stvar od algoritamskog uređivanja, ali to nije sasvim tačno,“ dodaje Konte. I zaista, promocija video snimaka na štetu fotografija je sama po sebi algoritamska odluka. Iako je Cukerberg potvrdio da se vreme koje provodimo gledajući reels povećalo za 30%, to je verovatno zato što nam se servira sve više video sadržaja na našim fidovima.

„Zapravo mislim da su problemi prilično povezani, jer kada koristite platformu koja zamućuje odnos između stvaralaca i pratilaca, vi u suštini platformi dajete moć i odgovornost da odluči šta će kome poslati i kada,“ objasnio je Konte. „I to je deo koji me kao stvaraoca ljuti jer sam proveo godine, decenije gradeći zajednice na ovim mrežama.“ Posle ovako burnih reakcija, šef Instagrama je rekao da će društvena mreža povući neke od promena, uključujući fid preko celog ekrana nalik TikTok-u i broj algoritamski preporučenih postova. „Sumnjam da je ovaj potez dugoročan,“ rekao je Konte za TechCrunch. „Mislim da većaju šta će uraditi u narednih nekoliko nedelja ili meseci.”

Proces odlučivanja među rukovodiocima Meta-e više deluje kao predstava nego prihvatanje povratnih informacija od korisnika. Dok je Moseri davao ove izjave, izvršni direktor Mark Cukerberg je najavio da će se algoritamski preporučeni sadržaj udvostručiti na Fejsbuku i Instagramu do kraja sledeće godine. „Verujem da je Instagram posvećen algoritamskim preporukama, kao i Meta,“ napominje Konte. „Verujem da nameravaju da pređu sa modela baziranog na pratiocima na algoritamski model, jer smatraju da je to njihova ključna slabost u odnosu na TikTok.

Čini se da svaka društvena mreža pokušava da kopira TikTok u nekom pogledu, što ima smisla; jasno je da aplikacija uspeva u privlačenju pažnje, pošto je dostigla 1 milijardu mesečno aktivnih korisnika brže od bilo koje druge platforme. TikTok je lansirao brojne karijere algoritamskom promocijom na svojoj stranici For You, ali čak i kada steknete publiku, teško je zaraditi novac samo od TikToka. Jedan TikToker sa 36.000 pratilaca rekao je TechCrunch-u da zarađuju samo „između 1 i 6 dolara“ mesečno od fonda za kreatore, pa se umesto toga oslanjaju na podršku brendova, partnerstva i prihode sa drugih društvenih mreža.

Dakle, kada Meta imitira platformu koja još uvek pokušava da shvati kako da adekvatno nagradi kreatore. Ovaj problem je sada izražen, jer kod objava koje algoritam gura na vrh fida nema garancije da će ih vaši pratioci zaista videti, što otežava povezivanje sa njima. Jutjub se takođe suočio sa negativnim reakcijama kada je prestao da automatski obaveštava pretplatnike o novim videima na kanalima koje prate. Da bi se snašli u stalnim promenama u algoritmima i fondovima za kreatore, Konte apeluje na autore da diversifikuju svoje izvore prihoda. „Ne bacajte sve karte na jednu kompaniju,” poručio je Konte u svom Instagram videu.

Naravno, i Patreon je kompanija, i pogrešna procena može ozbiljno da ošteti kreatore koji se oslanjaju na ovu platformu. Neki kreatori strepe da bi Patreonovo interesovanje za veb3 moglo da odbije korisnike koji (razumljivo) vide blokčejn kao sredstvo za razrađene prevare. (Uzgred, Konte je rekao TechCrunch-u da kripto funkcije trenutno nisu „na vidiku”). Ali to je dodatni razlog zašto Konteov savet autorima ima smisla. „Neću da stanem pred kreatore i kažem da treba da stavite svoje karijere na kocku zbog Patreona,“ naglasio je Konte. „Trebalo bi da postupate kao pametna poslovna osoba i da pokrenete Patreon, da prodate nešto robe, da imate neki prihod od reklama i napravite mejling listu.“ Dok Instagram testira sopstveni model pretplate-u-aplikaciji, čini se da bi izvršni direktor Patreona s pravom mogao da kritikuje konkurenta.

„Strateški smo, naravno, paranoični zbog toga i istražujemo, ali se ne opterećujemo,“ rekao je Konte povodom pretplate na kreatore na Instagramu. Prema podacima SimilarWeb-a, Patreon ima veoma malo prometa sa Fejsbuka i Instagrama, dok glavnina saobraćaja dolazi sa Jutjuba. U Patreonovom istraživanju vlastitih kreatora, ispostavilo da 38% ispitanika prevashodno stvara video sadržaj, 17% se izražava u pisanoj formi i 14% u audio formatu. Konte takođe smatra da Patreonov model pretplate ima prednost nad Instagramom jer daje prednost autorima. „Instagram mora da donese fundamentalnu odluku,“ napominje Konte. „Da li gradimo mesto gde će ljudi da stvaraju duboke, intimne, trajne odnose, ili gradimo ovu protočnu, masmedijsku, algoritamski uređivanu platformu?“

Za sada se čini da je Meta izabrala ovo drugo. Ova dilema primorava platforme da biraju između onoga što je najbolje za autore i onoga što je najbolje za njihovu neto zaradu. To ne mora da bude uzajamno isključiva odluka, ali Metin poslovni model sa akcentom na oglasima deluje upravo tako. „Verujem da će mreže i kompanije koje poštuju kreativne ljude na kraju pobediti,“ poručuje Konte. „Izgleda kao da se Meta bori protiv kreatora, umesto da poštuje činjenicu da kreatori vode igru. I mislim da to nije dobitna strategija.“

(TechCrunch-ZTP, foto: Yahoo)

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.