Američka Federalna uprava za avijaciju (FAA) izrazila je zabrinutost da će 5G telefonske mreže ometati radio-visinomere ugrađene u neke avione. Ovi uređaji su važni za sletanje u uslovima loše vidljivosti i za helikoptere koji lete na malim visinima.
Bez obzira na to, Federalna komisija za komunikacije (FCC) odobrila je postavljanje ovih mreža, uključujući postavljanje telefonskih stubova u blizini aerodroma. Radijski spektar je javni resurs, a u SAD je i zagušen i žestoko osporavan. Ali ove diskusije nisu slučajne i kompanije snažno lobiraju da obezbede svoj deo. Međutim, deo spektra izdvojen za vitalne funkcije aviona je veoma blizu onom koji je dodeljen za 5G u SAD, što povećava rizik od smetnji.
Ne postoji određeni deo elektromagnetnog spektra koji zauzima 5G. Neke zemlje koriste 600 do 900 megaherca, što je blizu 4G. Neki koriste između 2,3 i 4,7 gigaherca, što donekle ubrzava prenos podataka. Drugi koriste 24 do 47 gigaherca, što zahteva više stubova, ali nudi još veću brzinu prenosa podataka. U mnogim slučajevima mreže koriste kombinaciju ovih opsega. U SAD, frekvencije dodeljene za 5G bliže su onima koje koriste avioni nego što je slučaj u EU. Visinomeri rade u opsegu od 4,2 do 4,4 gigaherca, a SAD su propisale deo spektra sve do donjeg praga za 5G. U Britaniji, uporedivi opseg se završava na 4 gigaherca, au EU na 3,8 gigaherca.
Američki FCC je upozorio u novembru da avio-kompanije „treba da budu spremne na smetnje od 5G predajnika i druge tehnologije koja može izazvati kvar bezbednosne opreme”. U drugim zemljama ovaj rizik je tretiran bliskom međunarodnom saradnjom. Francuska uprava za civilno vazduhoplovstvo je već upozorila na ovaj problem početkom 2021. Telefonski stubovi u blizini francuskih aerodroma tada su ograničeni u snazi, što je učinjeno i u Kanadi. Agencija EU za bezbednost vazduhoplovstva kaže da sarađuje sa proizvođačima aviona, avio-kompanijama i državnim regulatorima kako bi se izbegli problemi i da „u Evropi nije identifikovan porast rizičnih smetnji“.
U mnogim zemljama je zabranjeno korišćenje mobilnih telefona u avionima zbog mogućih smetnji. Ali ove mere su postepeno ukinute jer se tehnologija poboljšala i postala bezbednija. Nove 5G mreže predstavljaju nove rizike. Džordž Holms iz američke kompanije Resonant Inc, koja proizvodi sigurnosne uređaje za avione, kaže da je manja verovatnoća od smetnji u EU nego u SAD zbog različite kalibracije mreža. „Reč je o veoma malim rizicima, ali sa potencijalno razornim posledicama,“ naglasio je stručnjak.
AT&T i Verizon, dve najveće mobilne mreže u SAD, trebalo je da uključe svoje 5G mreže 19. januara, pošto su već dva puta odlagale zbog bezbednosnih rizika. AT&T je ponovo odložio, prema izveštaju BBC-a. Privremeno su odobrene male tampon zone za ograničenu upotrebu 5G oko velikih aerodroma, ali mnogi aerodromi su van ovih zona. FAA je odobrila oko 45 odsto američkih komercijalnih letova, čak i po lošem vremenu, na aerodromima na kojima će biti uključen 5G. Ali poslednjih dana je izdala više od 1450 zvaničnih upozorenja pilotima da ne lete u blizini rizičnih postrojenja, u ovom slučaju novih 5G tornjeva.
Šefovi nekoliko avio-kompanija upozorili su američku vladu da će ova ograničenja dovesti do učestalog otkazivanja letova. „Da budemo iskreni, komercijalni poslovi će pretrpeti štetu,“ navodi se u pismu. Vreme će pokazati kako će se stvar rešiti, mada, i telekom industrija i avio-industrija su suviše profitabilne da bi se rešenje suviše odlagalo.
(NewScientist-ZTP, foto: AFP/Getty)