Sa popuštanjem epidemijskih mera, medijske firme strepe od „recesije pažnje”

Nakon masovne primene vakcina, vlade u mnogim razvijenim zemljama počinju da ukidaju karantinske mere, dok se građani masovno vraćaju na ulice. Kancelarije se ponovo otvaraju, restorani primaju porudžbine i publika se vraća na događaje, od Kana do Vimbldona. Naš „indeks normalnosti“ pokazuje da se život u većini od 50 posmatranih zemalja vraća uobičajenom ritmu.

Kako se smanjuje vreme provedeno kod kuće, skok korisničke pažnje koji je obeležio 2020. ustupa mesto onome što medijski analitičar Mark Maligan naziva „recesijom pažnje“. Skraćenje slobodnog vremena znači da sve medijske kompanije sada postavljaju isto pitanje: „Da li je ovo period stabilnosti? Ili ćemo svi u provaliju?“ Prosečan, stalno zaposleni radnik, stekao je oko 15 odsto više slobodnog vremena tokom pandemije, prema anketama sprovedenim u Americi, Australiji, Britaniji i Kanadi. Ne samo da su imali više vremena, već su radnici koji su zadržali posao imali i više novca. U SAD-u, trošenje novca na sport, zabavne parkova i odmore palo je za 30 odsto u 2020.

Umesto toga, ljudi su se okrenuli svojim ekranima. U Britaniji, vreme koje su ljudi prošle godine proveli na mreži (uključujući strimovanu televiziju) poraslo je na skoro pet sati dnevno. Na početku pandemije, jedan od deset britanskih domova nije imao pristup internetu, ali od tada je polovina njih izašla na mrežu. Očajnički tražeći zanimaciju, korisnici pametnih telefona širom sveta instalirali su 143 milijarde novih aplikacija, što je za četvrtinu više nego 2019.

Najveći udeo povišene pažnje pripao je televiziji; gledanje video snimaka poraslo je za oko 80 minuta nedeljno u razvijenim zemljama. Video igre su zabeležile najveći skok, jer su korisnici za to odvajali dodatnih sat vremena nedeljno, ili 30 odsto više. Slušanje muzike poraslo je za 5%, dok je slušanje podkasta i audio knjiga skočilo za četvrtinu. Čak su i štampane knjige dobile dodatnu pažnju. U Britaniji, na svakih deset čitalaca četvoro je reklo da je čitalo više nego ranije. Najveći skok je zabeležen među mladim ljudima, posebno ženama, koje su 50 odsto više vremena provodile čitajući nego pre pandemije. Nešto od toga je bio eskapizam, ali je veći deo štiva imao praktične motive: knjige o kuvanju i baštovanstvu bile su najtraženije, dok je u dečijoj literaturi akcenat bio na učenju od kuće.

Budući da slobodno vreme presušuje, pitanje je koliko će se novostečene navike održati. Na tržištu video striminga postoje naznake da se publika povlači. Prosečan broj striminga je opao među američkim gledaocima, prema istraživanju kompanije Omdia. U aprilu je prosečan gledalac koristio 7,06 usluga (uključujući besplatne), u poređenju sa 7,23 u novembru. Širom sveta, pet miliona korisnika prijavilo se na Netflix u prvom kvartalu ove godine, u poređenju sa 15 miliona u istom periodu 2020. Disney+ takođe beleži pad broja pretplatnika.

Ipak, glavni gubitnici u recesiji pažnje biće klasični mediji. Gledanje kablovske TV u Americi, koje je dugo u padu, blago je poraslo tokom najdužih zaključavanja 2020. Ali ukidanje karantina dovelo je do najbržeg pada do sada, tačnije za 23 odsto u drugom kvartalu 2021. Za isto toliko opala je gledanost američkih televizijskih kanala. I premda je većina bioskopa ponovo otvorena, jednogodišnja pauza bila je dovoljna da filmski studiji promene način poslovanja. Neki sada puštaju nove blokbastere na svojim striming servisima istog dana kada filmovi debituju u bioskopima. Pravilo od tri meseca prikazivanja isključivo na velikim ekranima trajno je obustavljeno.

Budući da se sve vrste zabave isporučuju putem pametnih telefona, korisnici više nemaju specifičan fokus na video, kaže Emet Šir, izvršni direktor Twitch-a, servisa za video striming. Sa ukidanjem epidemijskih mera, dodaje, glavni konkurenti Twitch-a verovatno će biti košarka, frizbi i boravak u parku.

Konkurencija između različitih tipova medija je najveća u audio sektoru. Tokom 2020., ljudi su slušali više svega, od muzike do podkasta i audio knjiga, ali se udeo muzike u ukupnom vremenu slušanja smanjio. S obzirom da se vreme slušanja vraća na predpandemijske nivoe, izgleda da se korisnici drže novostvorenih navika, zapostavljajući muziku. Spotify je u aprilu objavio da su podkasti odneli prevagu nad muzikom i zauzeli najveći udeo u korisničkoj pažnji. Promena balansa između muzike i podkasta ide na ruku striming servisima. Oni sve više proizvode svoje podkaste, jer većinu emitovane muzike licenciraju izdavačke kuće kao vlasnici prava. „Call Her Daddy“ i „Joe Rogan Ekperience“ su ekskluzivna izdanja Spotify-a koja donose čist profit.

Čini se da je gejming najsnažija navika stečena tokom pandemije. Dodatnih sat vremena nedeljno koji su ljudi prošle godine proveli igrajući igre, predstavljao je najveći skok pažnje u bilo kojoj medijskoj kategoriji. I za razliku od ostalih karantinskih hobija ne pokazuje znakove opadanja kako se život vraća u normalu. Utvrđeno je da su prošle godine ljudi instalirali 56,2 milijarde aplikacija za igre, što je za trećinu više nego 2019. Ublažavanje mera nije dovelo do promene ove navike: u prvom kvartalu 2021. bilo je više instalacija nego u bilo kom periodu 2020.

Na Roblox-u, platformi na kojoj ljudi prave i dele svoje igrice, igrači su ove godine proveli skoro 10 milijardi sati, dakle dvostruko više nego u istom periodu 2020. Popularnosti gejminga najviše doprinosi generacija Z (mlađi od 25), koja čini većinu korisnika Roblox-a. Februarsko istraživanje kompanije Deloitte pokazalo je da su sve druge generacije Amerikanaca televiziju i filmove označile kao svoj omiljeni oblik kućne zabave, dok ih je generacija Z svrstala na poslednje mesto, posle video igara, muzike, pretraživanja interneta i društvenih medija.

Promena navika nakon zaključavanja takođe se može pratiti na primeru društvenih mreža. Ljudi su prošle godine proveli dodatnih 40 minuta nedeljno na društvenim mrežama, kao i dodatnih pola sata prateći vesti. U aprilu ove godine Fejsbuk je rekao da se povećana aktivnost korisnika zabeležena 2020. smanjuje kako mere zaključavanja popuštaju. Snapchat je, pak, imao suprotan trend. Evan Špigl, izvršni direktor Snap-a, kaže da se količina sadržaja objavljenog na aplikaciji povećala krajem februara, kada su ukidane mere u SAD-u. Od kraja marta, dodaje Špigl, zabeležen je porast broja novih prijateljstava, jer su ljudi počeli više da se druže u stvarnom životu.

Najveći pobednici među društvenim mrežama verovatno će biti dejting aplikacije. Match Group, koja poseduje nekoliko takvih servisa, uključujući Tinder, kaže da je broj novih registracija opao u aprilu prošle godine, tokom prvog naleta kovida-19, i ponovo u decembru, usred drugog talasa epidemije. Ali izgleda da ljudi sada nadoknađuju izgubljeno vreme. Ove godine su prijave za oko 10 odsto veće nego pre pandemije. U februaru je poslato skoro 20 odsto više poruka nego godinu dana ranije. Kako se pažnja korisnika vraća u stvarni život, Match je poručio investitorima da se raduju „letu ljubavi“.

(TheEconomist-ZTP)

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.