Waymo će ponovo pokrenuti svoju uslugu robo-taksija u američkom gradu Feniksu, i tako pokušati da pretvori godine istraživanja autonomnih vozila u profitabilan posao.
Kao sekcija Googlove matične firme Alphabet Inc, Waymo će putovanje samovoznim kombijima ponuditi aktivnim korisnicima svoje Waymo One platforme u Feniksu. Za nekoliko nedelja, Waymo će svima omogućiti preuzimanje njihove mobilne aplikacije i vožnju u krugu od 50km.
Šef kompanije Džon Krafčik kaže da kompanija za sada nudi samo vožnje u kombijima bez vozača. U roku od mesec dana, Waymo će proširiti uslugu na veći deo područja od 160 kvadratnih kilometara, koristeći kombije marke Pacifika koje proizvodi partnerska firma Fiat Krajsler. Neki od Waymovih kombija u Feniksu i dalje će imati stjuarde u vozilu.
Predstavnici kompanije nisu rekli kada i koliko će proširiti svoje robo-taksi poslovanje izvan Feniksa. „Možete da zamislite koliko bismo želeli da Waymo One servis dovedemo u našu matičnu državu Kaliforniju“, rekao je Krafčik.
Pre nego što je pandemija primorala kompaniju da prekine rad, Waymo je bespilotnim vozilima servisirao pet do deset procenata od ukupno 2.000 vožnji nedeljno, u okviru trenutne zone poslovanja u Feniksu. Vožnja u potpuno autonomnim vozilima bila je ograničena na malu, odabranu grupu Waymo korisnika.
Uključivanjem bespilotnih vozila Waymo je stao ispred rivalskih robo-taksi kompanija koje pokušavaju da naprave profitabilan poslovni model u Sjedinjenim Državama. Waymo je tokom protekle godine prikupio više od 3 milijarde dolara, uglavnom od spoljnih investitora.
Cruise, firma koju većinski kontroliše General Motors, testira vozila u San Francisku, ali ih do sada nije pustila u javni promet.
Pandemija je smanjila potražnju za taksi uslugama svih vrsta, pa je Waymo pojačao sanitarnu kontrolu svojih vozila, kaže Krafčik. Waymo će daljinski nadgledati svoje kombije, a zaposleni će podsećati putnike da nose maske u vozilima. Krafčik dodaje da je Fiat Krajsler konstruisao sistem koji može da pročisti vazduh u kombiju nakon svake vožnje.
Sektor kompanija koje razvijaju autonomna vozila se konsolidovao, budući da su tehnološki i regulatorni izazovi prevaziđeni u dovoljnoj meri da obećaju profit. Waymo i druge kompanije za samovozne automobile stavile su akcenat na komercijalna vozila za isporuku robe.
Waymovog konkuretna Zoox-a nedavno je kupila kompanija Amazon Inc. Uber je svoj program autonomnih vozila obustavio nakon fatalne nesreće u kojoj je učestvovalo jedno od njenih test vozila.
Američki Kongres je ignorisao inicijative za utvrđivanje standarda i sigurnosnih propisa koje bi industrija mogla da koristi kao pravni osnov za svoje poslovanje. U Arizoni, Waymo kaže da obaveštava državne zvaničnike pre bilo kakve promene u radu servisa.
(Reuters-ZTP, foto: Techspot)