Trampova društvena mreža: Truth Social ne konkuriše Tviteru, ali i ne mora

Nakon višemesečnih nagađanja, nevolja i uzbuđenja, bivši američki predsednik Donald Tramp u ponedeljak je pokrenuo svoju dugo očekivanu društvenu mrežu Truth Social. Aplikacija, koja je besramna kopija Tvitera, dostupna je na Eplovom App Store-u i nalazi se na vrhu Eplovih lista preuzetih aplikacija od njenog objavljivanja u sredu.

Ali uprkos svom ovom uzbuđenju, Truth Social deluje gotovo neupotrebljivo. Nekoliko sati nakon lansiranja, aplikacija je imala desetine tehničkih kvarova, od 13-časovnog prekida rada do nemogućnosti kreiranja naloga. Čak i ako ste uspeli da registrujete korisničko ime, verovatno ste stavljeni na listu čekanja od preko 300.000 ljudi koji još uvek nisu dobili priliku da objavljuju svoje „istine“, kako Tramp naziva svoju verziju tvitova. Ruku na srce, Devin Nunes, bivši poslanik i šef Trump Media & Technology Group (TMTG), rekao je za Foks Njuz da aplikacija neće biti „potpuno operativna“ do kraja marta

Sudeći po klimavom startu aplikacije, teško da su Fejsbuk i Tviter zabrinuti zbog konkurencije. Ali iako Trampova aplikacija računa na nezadovoljstvo velikim platformama, njen pravi cilj je da ih dopuni, a ne da ih zameni. Poput živog radija ili Foks Njuza nekada, nova serija desničarskih društvenih mreža pokušava da ponudi alternativu, a ne zamenu, što njihov uspeh čini realističnim ali i težim za merenje. Lako je pomisliti da Tramp pokušava da zameni Tviter, jer i on sam daje takve izjave. Kada je odlazećem predsedniku prošle godine zabranjen pristup Tviteru, obećao je da će pokrenuti sopstvenu platformu koja će biti rival „liberalnom medijskom konzorcijumu“.

Taj cilj je bio u skladu sa drugim odlukama i osudama upućenim Fejsbuku i Tviteru zbog „cenzurisanja konzervativnog narativa i izbacivanja istaknutih republikanaca sa mreže”. Truth se pozicionirao kao alternativa za ucveljene konzervativce koji su smatrali da su njihove objave nepravedno brisane od strane liberalne elite iz Silikonske doline. Pokretanje Truth Social-a, koji se gotovo ne razlikuje od Tvitera, dodatno pojačava ove argumente. Međutim, konkurisanje Big Tech monopolu nije bio jedini način na koji se Truth Social predstavio investitorima. Aplikacija je prošlog novembra opisana kao „prilika da se podstakne i ujedini fragmentirana javnost izvan Big Tech-a”, umesto da se jednostavno takmiči sa Fejsbukom i Tviterom za deo tržišta.

Teško da će Truth ubediti zagriženog korisnika Tvitera da deaktivira svoj nalog, pogotovo što nova mreža funkcioniše skoro identično kao i njen konkurent. Ali lako je razumeti zašto bi to učinio Trampov dugogodišnji sledbenik. Za njih je Truth samo dodatak Fejsbuk grupama, Discord četovima, Gettr grupama i Reddit podforumima gde su odavno aktivni. „Ono što bi Truth mogao da uradi jeste da stvori nova pravila na drugoj strani interneta, za razliku od onih koja dominiraju na velikim mrežama,“ kaže Džejmi Koen, stručnjak za digitalne medije.

Ovim se objašnjava zašto novonastale desne platforme nisu previše opterećene međusobnom konkurencijom. Na konferenciji o internet medijima prošlog decembra, Kelan Dor, Gettr-ov šef marketinga, govorio je konkurenciji sa Truth-om, posebno imajući na umu da je Džejson Miler, izvršni direktor platforme, nekada vodio Trampove predsedničke kampanje. „Što više, to bolje, zar ne?“ rekao je Dor. „Apsolutno postoji svet u kojem svi možemo da koegzistiramo. Nije dovoljan samo jedan ratnik koji će se suprotstaviti ovom behemotu Big Tech-a.“

Eboni Bouden, Gettr-ova globalna direktorka komunikacija, kaže da je Gettr zabeležio hiljade novih registracija od kada je Truth lansiran. „Ono što sada vidimo je dubinska promena načina na koji ljudi dobijaju informacije,“ istakla je Bouden. „Kada kažemo da je potez predsednika Trampa dobra stvar i da pomaže svima nama da rastemo, zaista to i mislimo.” Gettr, kao i druge alternativne društvene mreže, već pripremaju teren za dominaciju Truth-a. U intervjuu za Njujorker prošlog meseca, Miler je rekao da se Gettr „više pozicionira u sektoru finansijskih usluga“, dok je Tramp, kako je rekao, „više okrenut tržištu zabave“.

Čak i ako korisnička baza Truth Social-a nastavi da raste, nejasno je kako će se platforma monetizovati. „Tradicionalni mediji imaju prilično staru publiku,“ kaže medijski analitičar Brajan Rozenvald. „To nije dobro za marketing, i očigledno je da imaju veliki problem jer im publika u proseku ima 70 godina i neće biti tu zauvek.”

(TheVerge-ZTP, foto: Chris Delmas/AFP/Getty)

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.