Suša ili rat u Ukrajini: Misteriozna nestašica francuskog senfa

Dižon, istorijska prestonica Burgundije, deluje kao pravo mesto za pronalaženje teglice svetski poznatog senfa koji nosi ime grada. Od proleća je u supermarketima širom Francuske ponestalo ovog oštrog, bledožutog začina. Valjda prodavnice u Dižonu, gde zanat spravljanja moutardiera datira iz 1634, moraju imati nešto na zalihama?

„Nemamo ništa…“ kaže prodavac, pokazujući prazne police, „jutrošnja isporuka je rasprodata za sat vremena.“ „Nikako, nemamo ih nedeljama,“ kaže drugi trgovac. U trećoj radnji, ljubazni prodavac predlaže alternativu: teglicu sosa od proizvođača koji se hvali „aromom doživljaja“. „To ipak nije dižonski senf,“ kaže on sa žaljenjem, aludirajući na omiljeni američki brend. Misterija nestašice dižonskog senfa obuzima Francusku mesecima unazad. Prodavnice koje dobiju isporuku prodaju samo jednu teglu po kupcu. Društvenim mrežama kruže duhoviti klipovi o tome kako da zaobiđete propisana sledovanja. Kuvari amateri traže alternativni sastojak za pripremu sirćetnog sosa, majoneza ili tartar bifteka.

Francuzi pojedu kilogram senfa godišnje. Omiljena vrsta ovog začina ima specifičnu ljutinu. Ne mare mnogo za blaži, slađi sos koji se u Americi stavlja na viršle. Upravo u tome je problem; 80% semena smeđe gorušice (brassica juncea), koje je potrebno za proizvodnju dižon senfa, francuski proizvođači uvoze iz Kanade gde je prošlogodišnja suša prepolovila žetvu. Ruska invazija na Ukrajinu sprečila je francuske uvoznike da se okrenu dobavljačima iz te dve zemlje. Lokalni farmeri ne mogu to da nadoknade, kaže Luk Vandermajsen iz Udruženja za burgundski senf: „Tržište je potpuno presušilo, nema zaliha, nula.”

Predusretljivi dižonski trgovci kažu da je prava adresa Moutarde Maille, prodavnica koja prodaje samo poznati brend senfa od 1747. I zaista, na njenim policama se nižu specijalne vrste senfova, aromatizovane belim lukom, limunom ili tartufima, međutim obični dižonski senf je rasprodat. Malo je verovatno da će zalihe biti nadoknađene pre 2023, predviđa Vandermajsen. Do tada, blaža verzija začina čini se kao moguća zamena, iako to sigurno nije zalogaj koji će Francuzi lako progutati.

(TheEconomist-ZTP)

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.