Gugl i njegova video platforma Jutjub izneli su planove za praćenje američkih izbora 2022, ističući raspoložive alate za suzbijanje političkih dezinformacija. Kada korisnici pretražuju izborni sadržaj bilo na Guglu ili Jutjubu, čekaju ih sistemi preporuka za novinarski ili video sadržaj iz autoritativnih nacionalnih i lokalnih medija kao što su Wall Street Journal, Univision, PBS NewsHour i lokalne ABC, CBS i NBC podružnice.
U nedavnoj objavi na svom blogu, Jutjub je napomenuo da je uklonio „određeni broj video snimaka“ o predstojećim američkim izborima, uključujući snimke koji iznose lažne tvrdnje o izborima 2020. Jutjubova pravila takođe zabranjuju netačne instrukcije o načinu glasanja, snimke koji podstiču nasilje i bilo koji drugi sadržaj za koji smatra da ometa demokratski proces. Takođe su izrečene kazne Jutjub kanalima koji krše politiku platforme u vezi sa izborima. Gugl pretraga će sada olakšati korisnicima da pronađu lokalne i regionalne vesti o izborima iz različitih država. Kompanija takođe pokreće alatku koju je već koristila, a koja birače upućuje na tačne podatke o registraciji i načinu glasanja. Gugl će ove godine ponovo sarađivati sa AP-om kako bi čitaocima ponudio pouzdane rezultate glasanja.
Jutjub će takođe usmeravati glasače ka informacijama „kako glasati“ i „kako se registrovati za glasanje“. Ostale opcije koje je kompanija najavila uključuju informativne tabele ispod video snimaka, preporučene izvore vesti u okviru panela „Gledajte dalje“ i kampanju medijske pismenosti sa akcentom na dezinformisanju. Na dan izbora, Jutjub će deliti link za praćenje izbornih rezultata, strimovati izbornu noć uživo i prikazivati rezultate glasanja ispod videa. Platforma će takođe olakšati pretragu saveznih kandidata, prikazujući funkcije za koje se kandiduju i partije iz kojih potiču.
Dva meseca pred izbore, Guglova najava predstavlja najnoviji pokušaj tehnološkog giganta da se pripremi za ključni trenutak u istoriji SAD-a. Meta, TikTok i Tviter takođe su nedavno objasnili kako će pokrivati novembarske izbore. Jutjub se suočio sa istragom o tretiranju predsedničkih izbora 2020, povodom dezinformacija koje su kružile na mreži. Naime, platforma nije blagovremeno uklonila obmanjujuće snimke, što je doprinelo širenju spekulacija i lažnih informacija. To uključuje video One America News Network-a (OAN) u kojem se tvrdilo da je Tramp pobedio. Video je pregledan više od 340.000 puta, ali Jutjub ga nije odmah uklonio, navodeći da nije kršio pravila.
U novoj studiji, istraživači sa Univerziteta u Njujorku otkrili su da je Jutjubov sistem preporuka učestvovao u širenju dezinformacija o predsedničkim izborima 2020. Istraživači su analizirali korišćenje Jutjuba kod 361 osobe kako bi utvrdili da li je sistem preporuka usmeravao korisnike ka lažnim tvrdnjama neposredno nakon glasanja. Zaključak je da je glasačima koji su bili veoma skeptični prema legitimitetu izbora preporučeno znatno više sadržaja o izbornim prevarama nego biračima koji nisu sumnjali u izborne rezultate. Jutjub se usprotivio zaključcima studije u razgovoru za TechCrunch, tvrdeći da je uzorak ispitanika bio premali.
„Iako pozdravljamo ovakva istraživanja, ovaj izveštaj ne predstavlja tačno kako naši sistemi funkcionišu,“ rekla je portparolka Jutjuba Ajvi Čoi za TechCrunch. „Utvrdili smo da su najgledaniji i najpreporučeniji snimci i kanali poticali iz autoritativnih izvora, poput novinskih kanala.“ Istraživači su priznali da je broj spornih snimaka u uzorku generalno mali i da podaci ne odražavaju tip kanala na koje su ispitanici bili pretplaćeni. U svakom slučaju, Jutjub je očigledno ključni vektor širenja političkih dezinformacija, i stoga će biti pod nadzorom dok se Amerikanci pripremaju za jesenje izbore.
(TechCrunch-ZTP, foto: Getty)