Slučaj Dobrohotov: Holandski bloger asistirao Rusiji u gušenju nezavisnih medija

Poznati istraživački portal The Insider ove nedelje je postao najnovija meta ruske države u njenom tekućem obračunu sa nezavisnim medijima. Glavni urednik portala Roman Dobrohotov nakratko je priveden u sredu, pod optužbom za klevetu koju je pokrenuo kontroverzni holandski bloger Maks van der Verf.

Dobrohotov je priveden samo par dana nakon što je rusko ministarstvo pravde proglasilo The Insider „stranom agenturom“, oznakom koja zahteva da se publikacija identifikuje kao takva u svim objavljenim materijalima. Dobrohotov se u početku držao nonšalantno: „Portal nema predstavništvo u Rusiji, stoga svi ovi ludi zakoni ne dotiču The Insider. Nastavićemo sa radom kao i do sada,“ rekao je novinar za MBK Media. Ali stvari su izgledale drugačije u sredu ujutru kada je policija pretresla njegov stan i zaplenila mu pasoš i sve elektronske uređaje.

The Insider je verovatno najpoznatiji po partnerstvu sa zapadnim istraživačkim sajtom Bellingcat koji je razotkrio na desetine kremaljskih tajni, uključujući i to kako su operativci Federalne službe bezbednosti (FSB) izvršili trovanje opozicionog lidera Alekseja Navaljnog 2020. Dobrohotov je trebalo da poleti iz Rusije u sredu veče kako bi „poradio na seriji novih istraga“, kaže Kristo Grozev iz Bellingcat-a. Ali to ipak nije mogao da učini bez pasoša.

Nakon pretresa stana, policija je ispitala Dobrohotova u vezi sa optužbama za klevetu podnesenim u aprilu. Nedugo zatim je pušten. Ako bude proglašen krivim, preti mu dve godine zatvora zbog izjave da je van der Verf povezan sa GRU-om, ruskom vojnoobaveštajnom službom, rekla je advokatica oštećenog Stalina Gurevič za TASS. U tužbi se takođe navodi da je Dobrohotov oklevetao „neodređena lica“ iz GRU-a.

Van der Verf je prošle godine pomenut u zajedničkoj istrazi Insajdera i Belingketa, kao navodni saradnik GRU-a u objavljivanju ‘alternativnih priča’ o padu malezijskog aviona (MH17) u istočnoj Ukrajini 2014. Insajder i Belingket su posebno analizirali portal Bonanza Media, koji je van der Verf osnovao 2019. sa Janom Erlašovom, bivšom novinarkom Russia Today.

Maks van der Verf i Jana Erlašova (foto: Bonanza Media)

Bonanza Media je 2019. objavila 28-minutni dokumentarni film MH17: Apel za pravdu, koji je osporavao verziju događaja prihvaćenu na Zapadu (da je MH17 oboren ruskim projektilom na teritoriji koju kontrolišu proruski separatisti). Zatim je prošle godine Bonanza Media objavila procurele materijale koji su navodno opravdavali Rusiju. Insajder i Belingket su analizirali hakovane imejl naloge obaveštajnih službenika i otkrili da je Bonanza Media blisko sarađivala sa GRU-om.

Van der Verfove aktivnosti su privukle pažnju prokremaljskih medija još 2015, prema navodima nezavisnog portala Meduza. Od tada se njegove tvrdnje uredno recikliraju u ruskim državnim medijima. Kada se pojavila Bonanza Media, van der Verf je već sebe nazivao „novinarom“, iako ga nijedna novinska kuća nikada nije zaposlila. Naravno, ruski državni mediji su počeli da ga nazivaju „holandskim novinarom“ i „dokumentaristom“. S druge strane, Holandsko udruženje novinara nije dozvolilo van der Verfu da obnovi svoje akreditive 2019.

Belingket i Insajder su dugoročni partneri, iako ponekad nije jasno kakvu ulogu Insajder ima u zajedničkim istragama. Nedavni video izveštaj o tome kako su Dobrohotov i Grozev otkrili umešanost FSB-a u trovanje Navaljnija, donekle je osvetlila njihovu saradnju. Prema Grozevu, Belingket obavlja pretrage ličnih podataka kako bi zaštitio novinare Insajdera od ruskih zakona. Dobrohotov je takođe negirao navode o saradnji sa stranim obaveštajnim službama. Naglasio je da su najvažniji izvori finansiranja Insajdera i Belingketa donacije i grantovi. Suprotno mišljenju prokremaljskih krugova, Dobrohotov tvrdi da Insajder nikada nije dobio novac od prognanog tajkuna Mihaila Hodorkovskog.

Ipak, Dobrohotov ostaje pomalo misteriozna figura. Počeo je sredinom 2000-ih kao politički aktivista, osnivajući nekoliko malih opozicionih pokreta i aktivno učestvujući u protestima. Čuven je po prekidanju govora predsednika Dmitrija Medvedeva o ruskom ustavu, čije je izmene Medvedev predložio kako bi produžio predsednički mandat na šest godina. Dobrohotov je istog dana otpušten sa radio stanice Govorit Moskva. Nekoliko godina kasnije, Dobrohotov je svoju misiju pronašao u istraživačkom novinarstvu.

(thebell.io-ZTP, foto: AP)

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.