Rupert Murdok ukida uredničku nezavisnost Tajmsa, ili ga spašava od propasti?

Četrdeset godina nakon što je kupio britanski Times i Sunday Times, 90-godišnji medijski magnat Rupert Murdok pokušava da poništi pravne garancije koje štite nezavisnost ovih izdanja, što bi u perspektivi moglo da znači spajanje dva lista.

Ovaj potez dolazi na desetogodišnjicu skandala sa hakovanjem telefona, kada se skrušeni Murdok izvinjavao zbog prisluškivanja Mili Dauler od strane redakcije News of the World, rekavši da je to „najveće poniženje u mom životu“. Otkako je Boris Džonson postao premijer u julu 2019., Murdok je zaboravio na trenutke poniznosti, jer su on i drugi rukovodioci News Corp-a postali česti posetioci Dauning strita.

Džonson je od lista The Sun uglavnom dobijao pozitivne komentare, čak i kada su svi drugi listovi bili protiv njega. Međutim, nedavna naslovna strana Sun-a, sa vestima o vanbračnoj vezi ministra zdravlja Meta Henkoka, pokazuje da list više neće štedeti aktuelnu vladu.

Murdokova namera da dokine nezavisnost Times-a i Sunday Times-a podseća nas na gest Margaret Tačer iz 1981. godine; tadašnja premijerka mu je dala dozvolu za kupovinu ovih listova nakon Sun-ove direktne podrške Torijevcima na izborima 1979. godine. Takođe valja napomenuti da je Murdok danas daleko manje uticajna figura u Britaniji nego što je bio 1981. Tada je Sun prodavao skoro četiri miliona primeraka dnevno, a News of the World još više na nedeljnoj bazi.

The Times, sa 300.000 primeraka dnevno, bio je mali, ali uticajan glas u britanskoj javnosti. Sunday Times je prodavao više od milion primeraka nedeljno. To su bili dani kada se verovalo da nekoliko tiražnih novina može da utiče na ishod izbora. Danas, The Sun i njegovo nedeljno izdanje prodaju manje od milion primeraka dnevno, dok Times i Sunday Times zajedno nemaju ni toliko. Daily Mail i Metro redovno nadmašuju Murdokova izdanja na tržištu štampanih medija.

U onlajn sferi dominira BBC, a prate ga Mail Online, Guardian, Daily Express, Sun i Mirror. News UK zastupa tvrdnju da, iz antimonopolske perspektive, spajanje listova Times-a više nije relevantna tema. Uzgred, da li su izdanja Times-a zaista urednički nezavisna? Iako Murdok ostavlja njegove urednike na miru, to ne traje dugo ako im se stavovi razilaze; upravo takvo iskustvo imao je Džejms Harding 2012. godine, kada je bio pritisnut da podnese ostavku kao tadašnji urednik Times-a.

Dakle, iako će Murdokovi kritičari biti uznemireni ovim potezom, nema pravog razloga za to. Njegovo vlasništvo nad američkim Fox News-om i dalje mu daje veliki politički uticaj, dok je u Britaniji njegovo medijsko carstvo samo bleda slika nekadašnje moći. Zapravo se ovaj potez manje tiče moći i uticaja; poslovna logika nalaže da News UK sreže troškove i postigne sinergiju između izdanja Times-a, dajući im šansu da prežive na opadajućem tržištu štampanih medija.

(NewStatesman-ZTP, foto: Getty)

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.