Poremećaj bioritma: Rad u noćnoj smeni ugrožava vaše zdravlje

Brojna istraživanja su pokazala da rad u noćnoj smeni predstavlja težak udarac na naše zdravlje, jer stvara odstupanja u bioritmu što je povezano s kardiovaskularnim, metaboličkim i probavnim poremećajima. Novije studije noćni rad povezuju čak i s rakom dojke i jajnika.

Većina nas koji se noću ne naspavamo dovoljno i kvalitetno osećamo se loše čitav sledeći dan, a sad probajmo zamisliti kako je ljudima koji ne samo da ne spavaju nego još moraju i da rade. Nisu retki slučajevi da ljudi (koji to mogu izdržati) čitav svoj radni vek provedu u noćnoj smeni.

Kako navodi jedna studija, posledice su teške jer rad u smenama, noćni rad posebno, može imati negativan uticaj na zdravlje radnika i može izazvati:

a) poremećaje normalnih ritmova psihofizioloških funkcija, pre svega ciklusa spavanja i buđenja;

b) smetnje u radnoj sposobnosti i efikasnosti tokom 24h, sa posledičnim greškama i nesrećama;

c) poteškoće u održavanju uobičajenih odnosa i na porodičnom i društvenom nivou, s posledičnim negativnim uticajima na bračni odnos, brigu o deci i socijalne kontakte;

d) pogoršanje zdravlja koje se može ispoljiti kroz poremećaje spavanja i prehrambenih navika, a dugoročno kroz smetnje u gastrointestinalnim (kolitis, gastroduodenitis i peptički ulkus), neuro-psihičkim (hronični umor, anksioznost, depresija) i kardiovaskularnim (hipertenzije, ishemijske bolesti srca) funkcijama.

nocnasmena3

Osim toga, smene i noćni rad mogu imati specifične negativne efekte na zdravlje žena, kako u odnosu na njihove posebne hormonske i reproduktivne funkcije, tako i na njihove roditeljske uloge. Procenjuje se da oko 20% svih radnika napusti rad u smenama za vrlo kratko vreme, dok oni koji ostanu u takvom režimu rada pokazuju znake loše adaptacije i netolerancije.

U stvari, efekti tako stresnih okolnosti mogu varirati među radnicima uzimajući u obzir pojedine faktore (npr. godine, osobine ličnosti, fiziološke osobine), kao i radne situacije (radna opterećenja, raspored smena, itd.) te različite socijalne uslove (broj i uzrast dece, stanovanje, putovanje na posao).

Svi oni koji su primorani na noćni rad bi trebalo da razmisle o promeni posla, a ukoliko to nije moguće, da posvete posebnu pažnju svom zdravlju. Uz pravilnu ishranu i vežbanje valja razmisliti i o tehnikama disanja, meditaciji ili jogi, kao i akupunkturi, kako bi se rešili nagomilanog stresa te umanjili šanse od razvoja teških bolesti ili poremećaja.

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.