Izraelska kompanija StoreDot nedavno je najavila masovnu proizvodnju baterija za električna vozila koje se mogu napuniti za samo pet minuta. „Prepreka superbrzom punjenju više nije baterija,“ rekao je izvršni direktor kompanije. Ali da li je baterija sa brzim punjenjem zaista prekretnica, i ako jeste, kako tačno?
Brzina punjenja električnih vozila je osetljiva tema i teško ju je razumeti. Najnovije procene tvrde da je za domet od 1400 km potrebno sat vremena punjenja, međutim prosečna brzina punjenja od 10% do 80% kapaciteta obično je upola manja. Poslednjih 20% baterije je najteže napuniti, a mimo normalnih radnih temperatura, punjenje se dramatično usporava.
Čak i ako optimizujete rad vašeg automobila i njegove baterije, brzina punjenja je ograničena i kapacitetom samog punjača. Na primer, u Velikoj Britaniji postoji samo nekolicina „ultrabrzih“ punjača koji mogu isporučiti preko 100 kilovata energije.
Većina ljudi vozi manje od 80 km dnevno, tako da je modernim električnim automobilima, koji prelaze preko 300 km sa jednim punjenjem, potrebno napajanje jednom ili dvaput nedeljno. Za oko 60% domaćinstava sa privatnim parkingom, punjenje se može obaviti preko noći, tokom perioda manje aktivnosti. Čak i ako biste vozili celom dužinom Velike Britanije, trebalo bi vam punjenje na svaka 2-3 sata, u trajanju od 30-40 minuta.
Ukoliko punjenje kod kuće nije opcija, postoji mogućnost punjenja na radnom mestu ili možda tokom nedeljne kupovine. Verovatno bismo mogli da usvojimo električna vozila bez optimalnih punjenja, ali to bi zahtevalo promenu navika kada je reč o „punjenju do vrha“. Petominutno punjenje uklanja psihološku barijeru i preporučuje električna vozila čak i onima koji nemaju mogućnost kućnog punjenja.
Još jedna značajna prednost dolazi sa dužim putovanjima. Za sada malo ljudi poseduje električne automobile, tako da su punjači duž puta retko zauzeti, ali to će se promeniti sa porastom broja korisnika. Uveliko se dešava da vlasnici Tesli koji napuštaju Kaliforniju tokom praznika satima čekaju punjače. Da li će slične okolnosti zadesiti ostatak sveta kada sustignemo Silikonsku dolinu po broju električnih vozila? Petominutno punjenje smanjilo bi broj servisnih stanica deset puta, što bi imalo i povoljan ekonomski efekat jer su punktovi za brzo punjenje prilično skupi. Samo hardver košta na desetine hiljada dolara.
Brže punjenje ne podrazumeva nužno veću infrastrukturu, jer bi se manje automobila istovremeno punilo. Međutim, StoreDot obećava dodatnih 500 km dometa za pet minuta, što razmere punjenja približava 1 megavatu, a to je tri puta brže od trenutno dostupnih punjača. Ovo povećava potrebe za električnom energijom i zato takve punjače verovatno nećete videti na svakom ćošku ili klasičnoj benzinskoj pumpi. Prosto nema toliko podstanica, kablova i ostale prateće opreme. Superbrzo punjenje iziskuje i novi dizajn konektora i hlađenje kablova, koji će biti glomazni i teški za rukovanje. Stoga će bežično punjenje verovatno postati uobičajeno.
Električna vozila bi mogla da preopterete lokalne elektromreže, a nagli porast potražnje uticao bi na rad generatora. Kada se automobili pune noću ili sporijim punjačima preko dana, kao što je trenutno situacija, ovi problemi se relativno lako rešavaju. Ali ako brzo punjenje znači da će vozači napajati svoje automobile na putu do i sa posla, pojačana potražnja za energijom bi se poklopila sa redovnom distribucijom struje. Uz veću primenu zelene energije, koja je po prirodi nestabilna, elektromreže bi imale velike probleme, jer niko ne može da naredi da vetar duva ili da Sunce sija u pogodnim jutarnjim i večernjim satima.
Kako stvari stoje, ovaj problem bi se mogao prevazići režimom kontrolisanog punjenja, pa čak i umrežavanjem vozila, tako da automobilske baterije mogu uzimati i vraćati struju na mrežu kada je proizvodnja slabija. Široko usvajanje brzog punjenja umesto kućnog i poslovnog punjenja, smanjilo bi potrebu za ovom vrstom sistemomskog upravljanja.
Brzopuneće baterije takođe smanjuju uticaj automobila i drugih baterijskih uređaja na životnu sredinu. S obzirom da većina vozača retko prelazi velika rastojanja, automobil sa manjom i lakšom baterijom, ujedno efikasnijom i jeftinijom, ne bi morao često da staje radi punjenja. Ovo bi moglo da optimizuje i druge vrste korišćenja baterija: možda vam nisu potrebne dve baterije za električne alate ako jednu možete da napunite za minut?
Najzad, manja potreba za baterijama znači i manju štetu po životnu sredinu u domenu rudarenja minerala i proizvodnje baterija. Iako petominutno punjenje nije epohalna prekretnica, svakako će olakšati prodaju električnih vozila.
(TheConversation-ZTP)