Na Fejsbuku, dezinformacije dobijaju šest puta više pažnje od novinskih vesti

Novo istraživanje naučnika sa Njujorškog univerziteta i francuskog Université Grenoble Alpes pokazuje da dezinformacije na Fejsbuku imaju šest puta više reakcija od pravih vesti, preneo je Vašington Post. Istraživanje je obuhvatilo Fejsbuk postove više od 2.500 medijskih firmi, u periodu od avgusta 2020. do januara 2021.

Utvrđeno je da su stranice koje objavljuju više dezinformacija redovno imale više lajkova, šerova i komentara. Ovaj trend je prisutan na čitavom političkom spektru, ali studija pokazuje da „desničarski mediji imaju mnogo veću sklonost da dele dezinformacije nego izdavači drugih političkih orijentacija,“ navodi VP. Istraživači će zvanično predstaviti ovu studiju na Konferenciji internet statističara u novembru.

Portparol Fejsbuka je naglasio da se studija bavi reakcijama a ne dometom, tj. brojem ljudi koji vidi određeni sadržaj na mreži, nezvisno od interakcija sa istim. Fejsbuk, pak, ne omogućava uvid u podatke o dometu. Umesto toga, istraživači koji žele da izmere i razumeju problem dezinformacija na ovoj društvenoj mreži, često se okreću alatu zvanom CrowdTangle, koji je takođe u vlasništvu Fejsbuka.

Međutim, Fejsbuk je u avgustu uskratio pristup ovim podacima, kao i arhivi političkih oglasa koji su objavljeni na platformi. Kompanija tvrdi da bi se davanjem podataka nezavisnim istraživačima prekršila nagodba sa Federalnom trgovinskom komisijom koja je sklopljena nakon skandala sa Kembridž Analitikom, što je FTC demantovao. Kolumnista Njujork Tajmsa Kevin Ruz koristio je CrowdTangle kako bi napravio listu Fejsbuk postova sa najviše reakcija; ovaj potez je uznemirio glavne menadžere kompanije, jer su na listama dominirale desničarske stranice sa gomilom dezinformacija.

U pokušaju da ospori tvrdnje da se na Fejsbuku šire dezinformacije, kompanija je u avgustu objavila „izveštaj o transparentnosti“ u kojem se navode najgledaniji postovi od aprila do juna. Međutim, samo par dana kasnije, Njujork Tajms je otkrio da je Fejsbuk povukao deo izveštaja o periodu januar-mart, jer je tada najgledanji tekst povezivao anti-kovid vakcinu sa smrću lekara na Floridi, što su mnoge desničarske stranice koristile za podsticanje sumnje u efikasnost cepiva.

(TheVerge-ZTP, foto: Getty)

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.