Metaverzum u gubicima: Da li je Mark Cukerberg u velikoj poslovnoj nevolji?

Noć je u klubu Soapstone Comedy Club. U stvari, uvek je noć. Klub je prostor u Horizon Worlds-u, Metinoj vodećoj metavers aplikaciji, gde korisnici mogu da gledaju i izvode komediju u virtuelnoj stvarnosti (VR). „Teško je raditi stand-up kada nemaš noge,“ šalio se jedan izvođač, obraćajući se svom lebdećem avataru, pre nego što je slučajno ispustio virtuelni mikrofon i odlebdeo sa scene. Noćnom izlasku u VR-u nedostaje atmosfera pravog bara, iako izaziva autentičnu vrtoglavicu i mučninu.

Prošlo je skoro godinu dana otkako je Mark Cukerberg najavio da će njegova kompanija promeniti ime iz Fejsbuk u Meta, ističući time svoju posvećenost metaverzumu i bežeći od toksičnog imidža firme u javnosti. Mnogi nisu bili sigurni šta ta reč znači, ali s obzirom da je vrednost kompanije dostigla 1,1 biliona dolara, a njen osnovni posao oglašavanja na društvenim mrežama nabujao tokom pandemije, investitori su bili voljni da se prepuste eksperimentu. Godinu dana kasnije, stvari izgledaju drugačije. Metaverzum, u koji je toliko uloženo, ostaje neuverljiv i nepopularan. Wall Street Journal je 16. oktobra izvestio da je, prema internim podacima Mete, broj korisnika opao od proleća. U međuvremenu, postoje naznake da se i korisnici i oglašivači udaljavaju od društvenih mreža koje plaćaju Metine račune. Od trenutka rebrendiranja, cena akcija kompanije pala je za 60%, uništivši više od pola biliona dolara njene tržišne vrednosti. Prognoze profitnih stopa za 2023. pale su za oko 50 odsto, pokazuju podaci Bloomberg-a. Novi podaci o prihodima, koji se očekuju 26. oktobra, predstavljaju „kvartal opstanka“, kaže Mark Šmulik iz brokerske kuće Bernstein.

Šta je pošlo naopako? Rasprodaja akcija Mete počela je u februaru, nakon što je kompanija obznanila pad broja korisnika Fejsbuka, svoje prve i najveće društvene mreže. Nakon 18 godina neprekidnog rasta, milion korisnika je nestalo između januara i marta. Od tada je naišao rastući trend, sa novih 39 miliona, dok brojevi korisnika Metine „familije aplikacija“, koja uključuje Instagram i WhatsApp, nastavljaju da rastu. Ali novi korisnici sve više dolaze iz siromašnih zemalja i zbog toga su manje vredni za oglašivače. Prošle godine Frensis Haugen, bivša izvršna direktorka kompanije Meta i uzbunjivačica, ustvrdila je da je na pet najvrednijih tržišta Fejsbuka registracija mlađih od 18 godina pala za četvrtinu u roku od godinu dana. Meta je požurila sa novom formom kratkih videa (Reels), kako bi zaustavila curenje korisnika ka TikToku i drugim novim rivalima.

Ovakve trendove prate i oglašivači. U drugom tromesečju, Metin prihod je opao u odnosu na prethodnu godinu po prvi put u istoriji firme. Inflacija, kamatne stope i ratna dešavanja uticali su na to. Ali posao oglašavanja je trajno promenjen zbog Eplovih novih pravila. Aplikacijama je otežano da prate aktivnosti korisnika na mreži, što zauzvrat otežava prikazivanje relevantnih oglasa i njihove efikasnosti. Predstavnici Mete su izjavili da će ih Eplove promene koštati 10 milijardi dolara samo ove godine. Kompanije prebacuju svoje oglašavanje na ono što stručnjaci nazivaju ‘dno levka’, odnosno sužene ciljne grupe koje su na granici odluke o kupovini (kao što Amazon potrošačima servira oglase na osnovu njihove skorašnje pretrage).

Meta je u mnogo boljoj poziciji da prevaziđe ove prepreke. Reels već čine više od 20% vremena provedenog na Instagramu i zarađuju više novca nego Stories na početku uvođenja, tvrdi kompanija. Veliko ulaganje u veštačku inteligenciju (AI) pomaže Meti da razvije „verovatne“ modele oglasa kako bi nadoknadila gubitke uzrokovane Eplovim promenama. Advantage+, novi Metin oglasni proizvod, koristi AI kako bi pomogao oglašivačima da razviju i plasiraju oglase. Složeniji biznis oglašavanja podupire Metinu dominantnu poziciju, ističe Šmulik; manji rivali poput Snepa, čija je cena akcija pala za skoro 90% u poslednjih 12 meseci, prave su žrtve. Ipak, Metina reklamna franšiza je verovatno trajno narušena. I kompanija se trudi da ponovo izgradi svoj oglasni biznis bez arhitekte prethodnog modela, Šeril Sandberg, koja je napustila kompaniju prošlog meseca.

Sve ovo je unervozilo investitore. Činjenica da Meta stavlja ogroman ulog na metaverzum mogla bi da ih pogura do reke bez povratka. Reality Labs, odeljenje kompanije za metaverzum, do sada je imalo gubitke od 27 milijardi dolara. Meta je prodala više od 17 miliona Quest 2 VR slušalica, procenjuje agencija IDC, uglavnom po fabričkoj ili nižoj ceni. Takođe je inicirala veliki talas zapošljavanja, sa prošlogodišnjom najavom od 10.000 novih radnih mesta u Evropi. Razvoj hardvera se nastavlja nesmanjenim tempom; kompanija je 11 oktobra predstavila naprednije Quest Pro slušalice, a Cukerberg je demonstrirao prototip neuronskog inputa koji se nosi na zglobu. Quest 3 i Quest Pro 2 već su u izradi.

Kada će, i da li će, metaverzum zaživeti ostaje nejasno. Igrice su za sada glavna svrha Quest-a. Fitnes je sve veća niša, mada je pokušaj Mete da kupi Within, proizvođača VR fitnes aplikacija, blokiran od strane antimonopolskih regulatora. Quest Pro je namenjen preduzećima; na svojoj promociji ovog meseca, Meta je najavila partnerstvo sa Majkrosoftom, koje će obezbediti VR verzije aplikacija poput Teams i Office. Pretplata na „Quest for Business” biće dostupna sledeće godine. Ali društvena upotreba VR-a, za koju je Cukerberg najviše zagrejan i gde bi Meta trebalo da dominira, ostaje nepopularna. Meta je u februaru izvestila da je samo 300.000 ljudi koristilo Horizon Worlds; firma od tada ništa nije rekla. Interni dopis koji je procureo u javnost sugeriše da se čak i radnici kompanije nagovaraju da ga koriste („Ako se nama ne sviđa, kako možemo očekivati da će ga naši korisnici voleti?“).

Cukerberg svakako nije jedini koji vidi potencijal u VR-u. Očekuje se da će u prvoj polovini sledeće godine Epl izbaciti svoje prve slušalice, dok će Soni lansirati najnovije naočare za svoju PlayStation konzolu. Ako slušalice zaista postanu novi PC-evi, kao što je Cukerberg predvideo, Meta će imati značajnu prednost kao pionir ove tehnologije. Quest 2 je činio 88% globalne prodaje VR slušalica u prvoj polovini ove godine, izveštava IDC. Quest Pro je najnapredniji set VR naočara koji postoji. Metino hirovito zapošljavanje znači da je firma privukla vrhunske talenate za VR, kaže Jiteš Ubrani iz IDC-a. Ako Meta može da uspostavi uspešnu VR platformu, kao što Epl i Gugl imaju svoje operativne sisteme za pametne telefone, to će biti pravi rudnik zlata (Meta već skida čak 47,5% na kupovine Horizon Worlds-a).

Tajming je presudan. Metina neobična poslovna struktura daje Cukerbergu potpunu kontrolu. Upravni odbor kompanije pokazao se neefikasnim tokom Fejsbukovih afera oko privatnosti i dezinformacija. Sada, umesto da bude na oprezu, firma je omogućila svom izvršnom direktoru da prokocka milijarde na metaverzumu. Cukerberg je to priznao u maju kada je za portal Protocol rekao: „Ako ljudi ulažu u našu kompaniju, želimo da budemo profitonosni… Ali takođe osećam odgovornost da iskoračim… Meta je kontrolisana kompanija, tako da mogu da donosim više takvih odluka nego većina kompanija.” Ipak, što Metin osnovni posao više posrće, to su investitori manje spremni da poveruju u Cukerbergove metaverzumske planove. Kompanija može onoliko da potroši na novu ideju koliko su investitori voljni da je finansiraju. Oni bi bili voljni ako je „vaša profitabilnost iz osnovnog poslovanja na čvrstim nogama“, kaže Šmulik. To je glavni Metin problem. „Jezgro kompanije se trenutno topi.“

Da bi smirila živce investitora, Meta pomalo obuzdava potrošnju. Očekuje se da će njeni ukupni troškovi ove godine biti oko 7,5 milijardi dolara manji nego što se predviđalo krajem prošle godine. Neki projekti su napušteni, uključujući pametni sat koji je bio u razvoju, dok je povećana cena Quest 2 za 100 dolara. I očekuje se smanjenje broja zaposlenih. Menadžeri kompanije upoređuju trenutnu situaciju sa onom od pre deset godina, kada je Fejsbuk prelazio na mobilne telefone. Prebacivanje milijarde korisnika Fejsbuka sa desktopa na telefon nije bilo naivno, utoliko što je Cukerberg kasno shvatio važnost mobilnih uređaja. Možda je to iskustvo uticalo na njegov pristup metaverzumu. Metina nova VR tehnologija, kako je izjavio 11. oktobra, je za one „koji bi radije poranili nego ležerno zakasnili”. Dok investitori postaju nestrpljivi, problem je u tome što je ovog puta kompanija povukla ishitren potez.

(TheEconomist-ZTP)

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *