Svako ko želi pogled odozgo na gradske pejzaže Gvandonga, užurbane provincije na jugu Kine, uskoro će to moći da uradi iz kabine letećeg taksija. Uprava za civilno vazduhoplovstvo Kine (CAAC) je 13. oktobra dodelila „tipski sertifikat“, ključni deo letačke dokumentacije, prvom na svetu električnom taksiju sa vertikalnim poletanjem i sletanjem (eVTOL). A u slučaju da to ne zvuči dovoljno futuristički, mali dvosed, nazvan EH216-S, takođe je dobio dozvolu da leti bez pilota u vozilu.
EH216-S je proizvod EHang-a, kompanije sa sedištem u Gvandongu. Podseća na uvećani civilni dron sa putničkom kabinom na vrhu. Pokreće ga 16 malih rotora, postavljenih na vrhove osam krakova koji se sklapaju kada vozilo miruje, što mu omogućava parkiranje na malim površinama. EHang je već osnovao fabriku za serijsku proizvodnju letelice. Kompanija se nada da bi turistički letovi iznad Gvandonga mogli da počnu do kraja ove godine. Postoji interesovanje i na drugim područjima. Gradska vlada Hefeja, u provinciji Anhui, prošle nedelje je obznanila ugovor sa EHang-om vredan 100 miliona dolara za pružanje turističkih letova i drugih usluga kao što su isporuke robe i reagovanje u hitnim slučajevima. Kompanija veruje da će njene letelice jednog dana moći da ponude vožnju taksijem po ceni sličnoj kopnenom taksiju.
Čitava serija eVTOL-a se razvija širom sveta. Letelice su privukle više od 30 milijardi dolara u porudžbinama, kaže Robin Ridel, ko-direktor Mekinzijevog Centra za buduću mobilnost. Kao prva zemlja koja je sertifikovala leteći taksi, Kina bi mogla da stekne dragoceno operativno iskustvo. CAAC je izdao dozvolu nakon što je EHang izveo više od 40.000 probnih letova, uključujući i prevoz putnika dobrovoljaca u 18 gradova širom Kine. Takođe je svoju letelicu podvrgao strukturnoj analizi i testovima te proverio njenu sposobnost da leti ako se jedan od rotora pokvari. Regulatori su takođe obavili inspekciju bežične mreže koju EHang koristi da poveže svoje leteće taksije sa kontrolnim centrom na zemlji. To omogućava rezervnim pilotima da prizemlje letelicu daljinskim upravljanjem ako nastane problem.
EHang tvrdi da će njegovi bespilotni taksiji biti tiši od helikoptera i mnogo jeftiniji za korišćenje, s obzirom da će umesto skupog pilota imati dodatno putničko mesto. Performanse će pak biti ograničene, barem u početku. EH216-S ima domet od oko 30 km i brzinu do 130 km/h. EHang razvija drugu verziju, VT30, sa dometom od 300 km, mada će za to biti potrebna posebna sertifikacija. Firma smatra da će izuzimanje pilota učiniti vožnju bezbednijom, na isti način na koji mnogi entuzijasti tvrde da će samovozni automobili, ako ikada budu široko rasprostranjeni, biti bezbedniji od klasičnih vozila. Pažnja računara nikada ne popušta, a njegovi refleksi rade brzinom silikonskog čipa. Štaviše, letenje je lakše automatizovati nego kopnenu vožnju, jer ima manje prepreka i neočekivanih situacija.
EHang ima planove i izvan Kine. Obavio je probne letove u Americi i Evropi sa ciljem dobijanja tipskih sertifikata tipa za oba tržišta. Kompanija se nada da će njeno kinesko odobrenje skratiti taj proces. Ali američki i evropski regulatori će verovatno imati oprezniji pristup od svojih kineskih kolega. Već su najavili da će u početku odobriti samo pilotirane avio-taksije i dozvoliti autonomne letove tek nakon što se vozila pokažu bezbednim u ljudskim rukama. Budući da je za većinu eVTOL-a predviđena automatizacija, proizvodnja pilotiranih verzija povećava troškove, ali i osećanje sigurnosti kod putnika. Najveći rivali kineske kompanije su nemački Volocopter i par kalifornijskih firmi, Joby Aviation i Archer Aviation. Sve tri su fokusirane na pilotirane verzije eVTOL-a. Volocopter, na primer, više liči na običan helikopter sa putničkom kabinom okačenom ispod kružnog okvira sa 18 malih propelera. Firma očekuje da će početi da prevozi putnike u svom pilotiranom dvosedu tokom Olimpijskih igara u Parizu (jul 2024).
EHang nije jedina kompanija koja razvija autonomnu vožnju. Wisk Aero, još jedna kalifornijska firma, započela je testiranje bespilotnog eVTOL-a u sklopu američkog programa sertifikacije. Ova firma, inače podizvođač Boinga, jednog od najvećih svetskih proizvođača aviona, takođe će koristiti zemaljski kontrolni centar za praćenje letova. Budući da Wisk očekuje svoj sertifikat „tokom ove decenije“, EHang bi se mogao načekati dok ne dobije isti tretman.
(TheEconomist-ZTP, foto: Ed Jones/AFP)