Igra prestola vs. Gospodar prstenova: Poslovna bitka starog i novog Holivuda

Mačevanje, čarobnjaštvo i seks vredni pola milijarde dolara ovih dana su pristigli na vaše male ekrane. Warner Bros Discovery je 21. avgusta lansirao House of the Dragon, nastavak svog hita „Igra prestola“, koji je prema zvaničnim troškovima koštao preko 150 miliona dolara. Za petama im je Amazon Prime Video koji će 1. septembra objaviti The Rings of Power, čedniju, ali još skuplju dramu zasnovanu na knjigama „Gospodar prstenova“. Sa potrošenih 465 miliona dolara, kako se priča, Amazonova serija biće najskuplji televizijski proizvod svih vremena.

Gotovo istovremeno emitovanje serija dovešće do epske borbe za rejting. Ali ovo je deo jednog dužeg rata koji stare holivudske studije suprotstavlja striming kompanijama. Warner Bros, jedan od najuglednijih američkih filmskih studija, sledeće godine će obeležiti svoj 100. rođendan. Amazon, koji zarađuje od e-trgovine i cloud računarstva, pokrenuo je svoju video produkciju pre samo pet godina. Kako se striming ratovi intenziviraju, svaka strana veruje da ima prednost u odnosu na drugu.

U poslednje vreme su zmajevi starog Holivuda za korak ispred. Investitori su opsedali striming provajdere tokom karantina 2020-21, ali su izgubili interesovanje kada je broj pretplatnika počeo da opada. Netfliks, koji je nekada govorio o potencijalnom tržištu od 800 miliona domaćinstava, izgleda da je zaustavljen na 220 miliona i da je cena akcija pala za 60 odsto ove godine. Stari Holivud je 10. avgusta obznanio simboličnu pobedu kada je Dizni objavio da je pretekao Netfliks, sa 221 milion svojih pretplatnika. U tu brojku su duplo uračunati pretplatnici na različite Diznijeve usluge, pri čemu mnogi žive u zemljama niske platežne moći poput Indije. Ali Diznijev uspeh je dokazao da vremešni studiji mogu da konkurišu na tržištu striminga.

Stari kadrovi Holivuda se sada vraćaju zarađivanju novca, nakon dve skupe godine jurnjave za pretplatnicima. Dizni kaže da će njegov glavni striming servis Disney+ ove godine imati rekordne gubitke pre nego što ostvari profit 2024. Nagli rast cena, počevši od decembra, će tome doprineti. Na nedavnoj obznani prihoda, Dejvid Zaslav, novi šef Vornera, otvoreno je kritikovao stari pristup „troši, troši, troši i onda malo naplati“. Prema njegovim rečima, Vorner očekuje da njegovo striming poslovanje generiše bruto prihod od milijardu dolara do 2025. „Ako tako uradimo, zaista me nije briga koji je broj pretplatnika… Želimo da budemo sigurni da ćemo biti plaćeni.“

Stari medijski formati će imati ulogu u tome. Bioskopi, čiji su prihodi širom sveta pali za 80 odsto u 2020, ponovo su otvoreni. Blagajne se još uvek nisu povratile; Cineworld, drugi po veličini lanac bioskopa na svetu, sprema se da objavi bankrot, navodi Wall Street Journal. Ali Paramaunt, 110-godišnji holivudski zmaj, odlagao je premijeru filma Top Gun: Maverick tokom pandemije i u maju je nagrađen na blagajnama sa preko milijardu dolara. Vorner, koji je 2021. objavio sve svoje filmove na svojoj striming platformi u isto vreme kada su pušteni u bioskope, sada se vraća isključivo bioskopskim prikazivanjima. Zabavni parkovi su takođe ponovo puni, naročito u Americi gde Dizni ostvaruje rekordne prihode i marže. Čak i klasična i kablovska televizija, koje su dugo u padu, deluju kao relativno sigurna utočišta dok posao sa strimingom postaje sve teži. „U stvari imamo četiri, pet ili šest kasa,“ poručio je Zaslav investitorima. „A u svetu koji se stalno menja, uz mnogo neizvesnosti i poremećaja, to je mnogo stabilnije i mnogo bolje nego imati jednu kasu.”

To može biti ubedljiv argument protiv početnika kao što je Netfliks, koji u potpunosti zavisi od striminga. Nevolja starog Holivuda je što neki od novih konkurenata imaju veće i raznovrsnije kase. Dok će Vornerov put ka profitu uključivati drastične rezove (već je ukinuo njuz striming CNN+ i stopirao nedovršene filmove, uključujući Batgirl), Amazon još uvek ne steže kaiš. Pored raskošnih Rings of Power, nedavno je kupio studio Metro Goldvin Majera za 8,5 milijardi dolara, stekao prava na američku Nacionalnu fudbalsku ligu i proširio međunarodnu produkciju svojim prvim nigerijskim filmovima. Investiciona banka Morgan Stanley procenjuje da će Amazon ove godine potrošiti 16 milijardi dolara na medijski sadržaj, najviše u video formatu. To je više od Netfliksovih 14 milijardi dolara. Sledeće godine Amazonova ulaganja mogla bi da dostignu 20 milijardi dolara.

Za razliku od starih holivudskih zmajeva, neki novi strimeri ne moraju ni da se trude oko naplate, kako je rekao Zaslav. Amazon Prime Video postoji da bi korisnici ostali prijavljeni na Prime, čija je glavna prednost besplatna dostava proizvoda sa Amazona. Eplova TV+ usluga, koja se stalno širi, služi da zadrži kupce u Eplovom ekosistemu telefona i računara, gde kompanija ima realnu zaradu. Video usluge Amazona i Epla takođe nude oglašavanje budućih nekretnina, posla u kojem obe kompanije žele da rastu. Stari Holivud uzvraća, nudeći gledaocima veće pakete sadržaja po nižoj ceni. Vorner planira da kombinuje svoju glavnu uslugu striminga, HBO Max, sa Discovery+ sledećeg leta. Dizni eksperimentiše sa sniženim paketima usluga kao što su ESPN+ i Hulu; neki se pitaju da li će ulaz u njegove zabavne parkove uskoro postati deo Diznijevog mega paketa.

Ipak, novi rivali Holivuda nude pakete druge vrste. Eplov video trezor je daleko manji od Diznijevog ili Vornerovog, ali njegov paket Apple One uključuje ne samo TV već i muziku, igrice, čuvanje podataka, vesti i fitnes. Amazon Prime nudi slične pogodnosti. Dok domaćinstva pokušavaju da uštede, ovakve ponude se mogu pokazati primamljivim. Možda se zbog toga neki stari holivudski zmajevi odlučuju da posluju sa početnicima. Paramaunt je 15. avgusta najavio ugovor sa Volmartom, džinovskim maloprodajnim lancem, u kojem će pretplatnici na Walmart+ dobiti besplatan pristup Paramount+ striming servisu.

Poput Amazona i Epla, Volmart vidi medije kao način da sačuva lojalnost kupaca u svom glavnom poslu. Nedavno je dodao muziku u Walmart+ paket, preko ugovora sa Spotifajem, vodećim audio strimerom. Kako se otimanje za gledaoce pojačava, bitka između starog i novog Holivuda postaje brutalna koliko i epizoda „Igre prestola“. Za potrošače, koji imaju više izbora i više ponuda nego ikad, to je jednako zabavno.

(TheEconomist-ZTP)

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.