Fejsbuk uskratio autorima hiljade dolara prihoda od oglašavanja

Britan Lokhart nikad ne zna šta će pronaći dok roni u potrazi za blagom. Niti to znaju njegovi pratioci na Fejsbuku koji sa nestrpljenjem čekaj svako otkriće. Njegovoj stranici Depths of History neprestano raste popularnost otkako je počeo da objavljuje svoje video snimke. Za dve godine je uspeo da sakupi 70.000 pratilaca, što mu je donosilo hiljade dolara mesečnih prihoda od oglasa.

„Zaista nisam očekivao da će to biti tako isplativo, ali Fejsbuk ima toliko različitih korisnika koji inače ne koriste Jutjub, ali su prisutni na ovoj platformi,” kaže on, dodajući da će „postaviti i svoje Jutjub snimke na Fejsbuk kako bi ostvario dodatni prihod od oglašavanja.

Prihodi mu variraju, mada kaže da preko Fejsbuka zarađuje između 2000 i 3000 dolara mesečno. Međutim tokom 2021. prihodi su neočekivano presušili. Isplata za januar je iznosila samo 931$, a u februaru se smanjila na svega 664 dolara. Više puta je proverio svoj autorski nalog, ali ni tamo brojke nisu bile sjajne. Fejsbukov kalkulator prihoda predvideo je da je trebalo da primi 3.397$ za januar i 1.747$ za februar. Kada su čekovi stigli, ostao je kratak za više od 4.000 dolara.

„To je bio šamar za mene,“ kaže Lokhart. „Radovao sam se što ću kupiti još foto opreme kako bih poboljšao svoje poslovanje, tj. unosnu saradnju i sa Fejsbukom i sa Jutjubom.“

Lokhartov slučaj nije usamljen. The Verge je razgovarao sa još dva autora na Fejsbuku, koji kažu da ih je kompanija zakinula za novac i ignorisala njihove žalbe. Obično bi bili kratki samo par stotina dolara, ali nakon pada prihoda dva meseca zaredom, autori su se temeljnije pozabavili problemom. Sva trojica kažu da su problemi počeli u januaru, kada je Fejsbuk promenio način vođenja stranica i monetizacije sadržaja.

Promena je alarmantna zbog Fejsbukovog dvosmislenog pristupa podeli prihoda. Osnovna delatnost kompanije uvek je bila direktno, ciljano oglašavanje, ali Fejsbuk sada vidi šansu u podeli prihoda sa autorima videa, po uzoru na Jutjub ili Tvič. Fejsbuk se otvorio za sve vrste stvaralaca – gejmere, pisce i videografe – nudeći višetruke opcije za monetizaciju, poput in-stream oglasa, kupovine, pa čak i slanja njuzletera.

Nepoznato je koliko ima autora na Fejsbuku, ali izgleda da strategija donekle delotvorna. Fejsbuk tvrdi da na njegovoj aplikaciji i Instagramu postoji više od milion prodavnica, a da je od 2019. do 2020. broj broj autora koji su zarađivali 10.000$ mesečno porastao za 88 odsto, a onih sa 1.000$ mesečno za 94 procenta.

Autori kažu da Fejsbuk brine samo o oglašivačima, dok oni nemaju kome da se obrate kada su uplate neočekivano male. Zatražili su pomoć, ali kompanija im nije dala povratne informacije. Nakon što je The Verge zatražio izjavu, iz Fejsbuka su rekli da je „rešen tehnički problem koji je malom broju autora uskratio pune isplate za in-stream oglašavanje“.

„Obaveštavamo ove partnere da će primiti preostale uplate tokom aprila i izvinjavamo se zbog neprijatnosti,“ rekao je portparol u izjavi poslatoj e-poštom. To je dobra vest za autore koji će dobiti zaostali novac, ali i dalje zabrinjava činjenica da su hiljade dolara prihoda bile uskraćene bez objašnjenja ili garancije da se problem neće ponoviti.

Volodimir Popkov, tvorac stranice Painting Inspiration, koja podučava slikanje akrilnim bojama, kaže da Fejsbuk ne ceni stvaraoce koji doprinose poslovanju platforme. „Oni imaju jaku podršku za saradnike koji troše novac na oglase, ali ljudima poput nas oni trenutno duguju novac i ne preduzimaju ništa,“ žali se Popkov.

Fejsbukov algoritam je procenio da će Popkov za januar dobiti 13.000$, ali je dobio samo 4.600$. U februaru je procenjeno da će dobiti 29.000 dolara, ali je zaradio samo 6.400$. Autor je svestan da je broj samo procena, ali kaže da nije primetio pad broja pratilaca na svojim video snimcima, bar ne toliki da opravda manjak od 32.000 dolara. Problem je utoliko veći što Popkov zapošljava ljude koji izrađuju umetnine za stranicu. Njegov prihod od Fejsbuka praktično pokriva platni spisak svih saradnika.

Fejsbuk ima dugu istoriju loše analitike koja partnerima stvara probleme. Tokom marta, sudski dokumenti su pokazali da je Fejsbuk oglašavačima godinama davao „naduvane i obmanjujuće“ procene o dometu njihovih oglasa. Kompanija je očigledno znala da je doseg ovih oglasa pojačan lažnim i duplim nalozima, ali je odlučila da ih ne briše. Portparol Fejsbuka je tada rekao da analitika pruža samo „procenu“ dometa, iako je kompanija znala da oglašivači veruju tim podacima. Kompanija se prethodno branila na sudu zbog davanja naduvanih podataka o gledanosti video sadržaja. Fejsbuk je tužbu rešio poravnanjem 2019. godine.

Autori kažu da se udaljavaju od Fejsbuka kako bi izbegli preveliku zavisnost od jedne platforme; svi uporedo imaju Jutjub kanale i naloge na drugim društvenim mrežama. Da bi podela prihoda funkcionisala, Fejsbuk mora da sačuva poverenje partnera, ali kreatori su sve skeptičniji prema kompaniji. „Rad na društvenim mrežama je naporan jer ne možete da im verujete,“ zaključuje Popkov.

(TheVerge-ZTP, foto: Quarterlab)

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.