Facebook: Ruska agencija napravila lažni levičarski portal sa izmišljenim urednicima

Ruska agencija, koja se mešala u američke izbore 2016., napravila je lažni levičarski portal, zaposlila lažne urednike sa kompujterski generisanim fotografijama i angažovala stvarne novinare honorarce, a sve zarad ostarivanja političkog uticaja.

Najnovija operacija Agencije za internet istraživanja (Internet Research Agency) bila je još u ranoj fazi kada je otkrivena zahvaljujući dojavi FBI-a, kaže Fejsbukov šef za bezbednosnu politiku Natanijel Glajher. Mreža je imala 13 naloga i dve stranice, sa oko 14.000 pratilaca.

Fejsbuk nalozi i stranice napravljeni su da podupru PeaceData.net, vebsajt na engleskom i arapskom jeziku koji se predstavlja kao „globalna novinska organizacija“, ali čija je redakcija izmišljena. Fotografije „osoblja“ PeaceData-e napravljeni su pomoću Generative Adversarial Networks, vrste veštačke inteligencije koja može da generiše realne slike lica, kaže se u izveštaju Graphike, firme za analizu društvenih medija.

„Oni ulažu veliki trud u stvaranje razrađenih fiktivnih ličnosti, tako da lažni nalozi izgledaju što stvarnije“, rekao je Glajher.

Fiktivni urednici su imali profile na Tviteru i LinkedInu. Tviter je ugasio pet naloga povezanih sa PeaceData-om zbog „manipulacije koju pouzdano možemo pripisati ruskim državnim akterima“. Iz kompanije su rekli da su tvitovi sa ovih naloga bili „neubedljivi“ i „spamerski“ te da će blokirati linkove ka PeaceData portalu.

Veći deo sadržaja na PeaceData kopiran je sa drugih sajtova, mada su deo nehotice proizveli novinari honorarci. Oglasi na berzama poslova Upwork i Guru nudili su fiksnu cenu od 75 dolara po tekstu. Glavne teme sajta bile su oružani sukobi, kršenje ljudskih prava (posebno od strane SAD-a i Velike Britanije), korupcija i životna sredina.

Četiri novinara koji su radili za PeaceData kažu da ih je jedan od „urednika“ kontaktirao preko Tvitera, LinkedIna ili e-pošte, sa ponudom da pišu za taj portal. Dvoje su bili početnici željni afirmacije, a dvoje iskusniji novinari. Gardijan je prihvatio da izjave daju anonimno, zbog brige o njihovim karijerama.

Pisci su za prevaru saznali tek iz novinskih izveštaja ili pitanja reportera. Jedna od iskusnih novinarki kaže da su joj iz PeaceData uplatili 250 dolara avansno, što je bilo neobično, a zatim je ignorisali nakon objave jednog članka. „Nisam pomislila da bi mi prevaranti uplaćivali novac unapred“, izjavila je.

Tekstovi na PeaceData prikazivali su SAD kao državu koja „huška na rat i kršenje zakona u inostranstvu, dok je kod kuće rastrzana rasizmom, Covidom-19 i divljim kapitalizmom“, navodi se u izveštaju. Portal je bio negativan prema Donaldu Trampu, ali Graphika otkriva da je tretman demokratskog rivala Džoa Bajdena bio „izrazito neprijateljskog tona“.

U izveštaju se dodaje da je sadržaj PeaceData-e bio osmišljen tako da „izgradi levičarsku publiku i odvrati je od Bajdenove kampanje“. Sadržaj namenjen V. Britaniji na sličan način je privlačio levičarsku publiku, napadajući poziciju lidera Laburista Kira Starmera kao previše centrističku.

U nepotpisanoj izjavi objavljenoj na sajtu PeaceData-e, stoji da su optužbe na račun portala kao ruskog propagandnog sredstva „gnusna laž“. I Facebook i Graphika zaključuju da je operacija otkrivena i uklonjena pre nego što je uzrokovala značajniju štetu.

(TheGuardian-ZTP)

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.