Dokument CIA otkriva dubinu uticaja SSSR u indijskim medijima

CIA je 2011. godine debunkirala dokument pod naslovom „Sovjeti u Indiji: glavni program prodora Moskve“, koji je otkrio dubinu infiltracije KGB-a u indijske medije.

Uspeh filma „Dosijei iz Taškenta“ izazvao je interesovanje indijske omladine za špijunažu tokom hladnog rata između SSSR-a i SAD-a. Drugi svetski rat doveo je do raspada Britanske imperije, i gotovo sve zemlje bile su podeljene između dve ideologije, komunizma i kapitalizma, iza kojih su stajali Sovjeti i Amerikanci. Na Indiju se posebno gledalo kao na igralište za međunarodnu špijunažu između službi dve supersile, KGB i CIA.

Mitrokinova arhiva sadrži informacije o sovjetskim avanturama u Indiji, koje je bivši špijun KGB-a Vasilij Mitrokin otkrio nakon prebega u Veliku Britaniju; ona prikazuje prljavu istoriju partije Nacionalnog kongresa i kako su zemlju umalo prodali Sovjetima u zamenu za finansijske podsticaje. Arhiva posebno svedoči o tome kako su se Sovjeti infiltrirali u politiku zemlje, ali bez previše detalja o kampanjama dezinformacija KGB-a i usmeravanja indijskog javnog mnjenja prema Sovjetima.

Međutim, CIA je 2011. godine, dve decenije nakon pada SSSR-a, skinula tajnost sa dokumenta pod nazivom „Sovjeti u Indiji: Glavni program prodora Moskve“, koji otkriva dubinu infiltracije KGB-a u indijske medijske krugove.

Prema dokumentu, Sovjeti su programom medijskog uticaja upravljali iz odeljenja za štampu svoje ambasade u Nju Delhiju, odakle su se uvukli duboko u krugove novinara nudeći im novčane podsticaje. Prvobitno su Sovjeti koristili časopise i kolumiste pod kontrolom Komunističke partije Indije kako bi širili komunistička uverenja u javnost, ali su potom proširili svoj uticaj i na krupnije medije.

Sovjeti su se 1984. godine povezali sa levo orijentisanom Indijskom federacijom aktivnih novinara (IFWJ) i počeli da lobiraju među novinarima najvećih medijskih kuća. Ubrzo su stvorili mrežu medija koji su već bili pod uticajem levice, kako bi širili komunističku propagandu. Dokument CIA-e dalje navodi da su ove mreže i propagandne kampanje osmišljene u sovjetskom Centralnom komitetu i Novostima, a sprovodio ih je KGB i medijsko odeljenje sovjetske ambasade.

Da bi usmerili indijsko javno mnjenje ka ideji nuklearnog razoružanja, Sovjeti su koristili Komunističku partiju Indije i Svetski savet za mir da poguraju učešće prokomunističkih naučnika u donošenju rezolucije o nuklearnom razoružanju na Indijskoj naučnoj konferenciji u gradu Laknauu. Rezolucije donete na konferenciji koristile su medijske kuće na sovjetskom platnom spiskom poput Blitz-a.

Debunkirani dokument navodi da je gotovo 3.000 propagandnih članaka objavljeno u vodećim dnevnicima na engleskom poput Hindustan Times i Times of India kako bi se podstakla antiamerička osećanja u Indiji. Slede detalji članaka pomenutih u dokumentu:

Hindustan Times:

12. maj 1984.  „U Kanadi postoje kampovi za obuku terorista Kalistana, uz podršku zapadnih vlada SAD-a, Velike Britanije i Kanade.“

Avgust 1984. „Vođe separatista Sika, Ganga Sing Dilon i Jagdjit Sing Čauhan, su na platnom spisku američke Odbrambene obaveštajne agencije (USDIA).“

Times of India:

14. septembar 1984.  „Pakistan je baza CIA-e za regrutovanje gerilaca.“

The Hindu, izdanje za Madras:

Novembar 1984. „CIA je u Pakistanu organizovala centre za podrivanje vlada Avganistana i Indije“.

Ubrzo nakon ubistva Indire Gandi 31. oktobra 1984. godine, Sovjeti su započeli svoju kampanju, pri čemu je Radio Moskva javio da su kalistanski atentatori svoju „ideološku inspiraciju“ dobili od CIA-e, te optužio Amerikance za atentate na lidere Trećeg sveta koji nisu podlegli kapitalizmu. Kampanji su se pridružile razne indijske novinske agencije, uključujući The Patriot, The Daily, Hindustan Times, National Herald i hindu magazin Janayug.

Udruženje novinara Indije (PTI) bilo je glavni deo kampanje, pri čemu se u dokumentu navodi da je nekoliko vlasnika novinskih agencija bilo na platnom spisku Sovjeta. Sovjeti su koristili PTI za plasiranje članaka koji su oblikovani tako da promovišu komunizam u indijskim novinama; u dokumentu CIA-e stoji da je automobil sa sovjetskom diplomatskom oznakom redovno viđan u sedištu PTI, a sovjetski zvaničnici su ga u šali nazivali „Press TASS“.

(opindia-ZTP)

Tagovi:, , ,

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.