Coca-Cola, Pepsi and Nestle i dalje najveći zagađivači plastikom

Coca-Cola, PepsiCo i Nestle optuženi su za „nulti napredak“ u smanjenju plastičnog otpada, nakon što su treću godinu zaredom proglašeni najvećim zagađivačima plastikom na svetu.

Prema godišnjem izveštaju organizacije Oslobodite se plastike, Coca-Cola zauzima prvo mesto među zagađivačima plastikom. U 51 od 55 anketiranih nacija, najviše su njene prazne flaše pronalažene na plažama, rekama, parkovima i drugim lokacijama. Rezultat je lošiji nego kod druge dve kompanije: logo Coca-Cole je pronađen je na 13.834 komada plastike, PepsiCo-a na 5155, a Nestle-a na 8.633.

Godišnje istraživanje, koje sprovodi 15.000 dobrovoljaca širom sveta, utvrđuje količinu plastične ambalaže svetskih brendova pronađenih u najvećem broju zemalja. Ove godine prikupili su 346.494 komada plastičnog otpada, od čega je 63% jasno označeno potrošačkom markom. Coca-Cola se našla na udaru ekoloških aktivista početkom ove godine, kada je najavila da neće obustaviti plastične boce, rekavši da su popularne među kupcima. U martu je utvrđeno da su kompanije Coca-Cola, PepsiCo, Nestle i Unilever odgovorne za pola miliona tona plastičnog otpada u šest zemalja u razvoju.

„Najveće svetske korporacije navodno rade na rešavanju zagađenja plastikom, ali umesto toga nastavljaju da proizvode štetnu ambalažu za jednokratnu upotrebu,“ izjavila je Ema Prislend, koordinatorka globalne kampanje Oslobodite se plastike. Prislend kaže da je jedino rešenje obustava proizvodnje, zabrana jednokratne upotrebe i primena sistema za višestruku upotrebu. Dodaje da bi „Coca-Cola, PepsiCo i Nestle trebalo da prednjače u pronalaženju rešenja za ekološki održivo pakovanje svojih proizvoda“.

Prema studiji iz 2017. godine, blizu 91% ukupnog plastičnog otpada nije reciklirano i na kraju je spaljeno na deponiji ili u prirodnom okruženju. Ovogodišnja globalna revizija plastičnog otpada otkrila je da su jednokratne vrećice kečapa, kafe i šampona najučestalije vrste otpadaka, iza čega slede opušci i plastične flaše.

Sajmon Mbata, koordinator Južnoafričke asocijacije sakupljača otpada, kaže da se „većina plastike na koju naiđemo ne može reciklirati. Nalazimo je svuda, u našim odvodima i na našoj zemlji. Kada je zakopana, zagađuje naše tlo. Sve što se ne može reciklirati, ne sme se proizvoditi.” Iz Coca-Cole su rekli da rade na problemu ambalažnog otpada u partnerstvu sa drugim kompanijama, osporavajući tvrdnju da ne napreduju.

„Obavezali smo se da ćemo do 2030. vratiti svaku flašu, tako da nijedna od njih ne završi na otpadu ili u okeanima, jer plastika se može reciklirati u nove flaše,“ rekao je portparol kompanije. „Flaše od 100% reciklirane plastike danas su dostupne na 18 tržišta širom sveta i taj broj neprestano raste.“ Portparol napominje da je Coca-Cola smanjila upotrebu plastike u sekundarnoj ambalaži, te da globalno „više od 20% naših proizvoda dolazi u ambalaži koja se ponovo može napuniti“.

Kompanija tvrdi da je postavila ciljeve „smanjenja plastike u našem poslu sa pićima za 35% do 2025. godine. Takođe ćemo povećati ponovnu upotrebu ambalaže kroz preduzeća SodaStream i SodaStream Professional, te tako izbeći 67 milijardi jednokratnih flaša do 2025. godine “. Kažu da kompanija ulaže u partnerstva kako bi povećala infrastrukturu za reciklažu i prikupljanje, obećavši više od 65 miliona dolara od 2018.

U izjavi kompanije Nestle stoji da je kompanija postigla „značajan napredak“ u ekološkoj ambalaži, iako priznaje da je to nedovoljno. „Pojačavamo napore kako bismo do 2025. godine reciklirali 100% naše ambalaže te smanjili upotrebu plastičnih masa za jednu trećinu. Za sada, 87% ukupne ambalaže i 66% plastične ambalaže moguće je reciklirati ili ponovo upotrebiti.”

(TheGuardian-ZTP, foto: Unsplash)

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.