Reč je o najvećoj duvanskoj kompaniji za koju nikada niste čuli. Iako China National Tobacco Corporation (CNTC) proizvodi gotovo polovinu svih cigareta na svetu, najveći deo toga potroše sami Kinezi. Tačnije, tako je bilo donedavno. CNTC se 2015. pridružio kineskom projektu Pojas i put, sa ciljem da svoje poslovanje izveze na druge kontinente. Kompanija, koja se obično naziva China Tobacco, agresivno gura svoje cigarete na nova tržišta i širi proizvodnju duvana u drugim zemljama.
„Oni žele globalnu dominaciju,“ kaže Džudit Mekej, ekspert za globalnu duvansku industriju. Iako je CNTC izrastao u najveću svetsku kompaniju za proizvodnju cigareta, o ovom gigantu se relativno malo zna. Novinari OCCRP-a i njihovi partneri sa pet kontinenata odlučili su da istraže aktivnosti CNTC-a. Ono što su otkrili je da je masivni konglomerat primenjivao strategiju širenja koja je etički sumnjiva, a ponekad i doslovno ilegalna.
Koristeći komplikovanu mrežu podružnica, zajedničkih ulaganja i drugih kompanija, uključujući i mreže krijumčara, China Tobacco je svojim cigaretama preplavio strana tržišta. Kompanija je pridobijala naklonost potrošača putem oglašavanja i finansiranja infrastrukturnih projekata u zemlji i inostranstvu; time su prekršene obaveze Kine prema Okvirnoj konvenciji o kontroli duvana (FCTC), globalnom ugovoru u nadležnosti Svetske zdravstvene organizacije (SZO).
U svojim strategijama širenja, CNTC se ugledao na svoje „Big Tobacco“ konkurente, primećuje Mekej, inače savetnica SZO-a u vezi sa primenom FCTC-a. Kompanije koje se zajednički nazivaju Big Tobacco, Philip Morris International (PMI), British American Tobacco (BAT), Imperial Brands i Japan Tobacco International (JTI), poznate su po skandalima koji uključuju šverc i nedozvoljeno oglašavanje.
„Moglo bi se reći da je to upravo ono što Kina sada radi,“ dodaje Mekej. „Njihova praksa se ne razlikuje od onoga što su naučili od ostatka sveta.“ I zaista, China Tobacco je bio uspešan u tome. Prema proceni svog najvećeg konkurenta, kompanije PMI, China Tobacco kontroliše oko 45 odsto globalnog tržišta cigareta i drugih duvanskih proizvoda. To je veći udeo nego što PMI, BAT, JTI i Imperial Brands imaju zajedno.
Budući da je CNTC, za razliku od konkurenata, potpuno u državnom vlasništvu, njegov uspeh dovodi kinesku vladu u nezgodan položaj da radi direktno protiv obaveza iz FCTC sporazuma. Ali novcem se sve postiže; China Tobacco je četvrta najprofitabilnija kompanija u Kini, prema autorima istraživanja iz 2017. objavljenog u časopisu Global Public Health. Kompanija čini čak 11 odsto svih prihoda od naplate poreza.
China Tobacco je fokusiran na domaće tržište, čime se objašnjava njegova opskurnost u drugim zemljama, kaže Dženifer Feng, ekspertkinja za azijsku duvansku industriju na kanadskom Univerzitetu Sajmon Frejzer. „Glavno tržište CNTC-a ostaje u Kini, i delimično u kineskoj dijaspori,“ dodaje Feng. „Mislim da je to primarni razlog što je kompanija prošla nezapaženo kod istraživača, institucija, medija, itd.“ Ali i to se menja.
Poslednjih nekoliko godina, Feng i njene kolege su dokumentovale napore China Tobacco-a da osvoji globalno tržište. „Što dublje kopamo, to više shvatamo koliko je CNTC agresivan u svojoj strategiji globalizacije, jer cilja sirovine, proizvode, brendiranje i fabrike,“ napominje Feng. Kada su novinari istražili neke od ovih strategija, otkrili su bujanje podružnica CNTC-a širom sveta. Neke od njih su zadužene za otkup lišća duvana i proizvodnju cigareta; podružnice u zemljama poput Brazila i Zimbabvea postale su dominantne u uzgoju duvana, ponekad na štetu lokalnih poljoprivrednika.
China Tobacco osvaja i nova tržišta, često u zemljama gde se njegovi brendovi prodaju ilegalno. Istraga OCCRP-a otkrila je da su pojedinci i kompanije povezane sa CNTC-om isporučivali cigarete krijumčarima kako bi ih plasirali na crna tržišta Evrope i Latinske Amerike. To je dobro poznata strategija koju je PMI koristio u Kolumbiji 1990-ih, kada su njegove cigarete Marlboro ilegalno preplavile tržište. Vlada se tada odlučila za legalizaciju i oporezivanje brendova PMI-a. Ovih dana Kolumbija je preplavljena brendovima poput Golden Deer i Silver Elephant.
„Ako želite da razumete šta se trenutno zbiva, pogledajte kako su Big Tobacco kompanije radile 80-ih i 90-ih,“ kaže jedan kolumbijski carinik. U Italiji je službenik finansijske policije rekao OCCRP-u da sumnja da CNTC koristi iste taktike podstičući potrošnju jeftinih cigareta, koje se ili švercuju u zemlju ili se tamo ilegalno proizvode. Naziv brenda je Regina, „što je vezano za italijansku tradiciju, italijanski jezik“, kaže Kozimo De Đorđi, šef carinskog sektora finansijske policije. Službenik smatra da su ove cigarete dizajnirane da se dopadnu lokalnom tržištu.
(OCCRP-ZTP, foto: Uwe Aranas/CEphoto)