Bridgespan Group: Najmoćnija konsultantska firma za koju nikada niste čuli

U proteklih 18 meseci mnogo se pisalo o Mekenzi Skot, milijarderki i dobrotvorki, inače bivšoj supruzi direktora Amazona Džefa Bezosa. Velikodušno je delila novac dobrotvornim fondovima koji su bili na prvoj liniji pandemije, uključujući narodne kuhinje, škole i zdravstvene programe za decu. Međutim, relativno nepoznata je konsultantska kuća koja joj je pomogla u raspodeli gotovo 9 milijardi dolara. Reč je o Bridgespan grupi.

Ova neprofitna konsultantska firma izdvojila se iz Bain & Company pre oko 20 godina, na inicijativu troje menadžera. Ono što je počelo od grupice sposobnih ljudi koji su radili u maloj kancelariji iznad Hard Rock Café-a u Bostonu, sada je globalna kompanija sa 329 zaposlenih i 59 miliona dolara prihoda u 2020. Savetovala je neke od najvećih svetskih donatora, uključujući fond Bila i Melinde Gejts, te Fordovu i Blumbergovu fondaciju. Lista neprofitnih grupa sa kojima sarađuje jednako je impresivna, uključujući najsavremenije istraživačke centre kao što je Džons Hopkins Škola javnog zdravlja i velika dobrotvorna organizacija YMCA.

Bridgespan ima dva glavna sektora poslovanja. Savetuje bogate donatore, upoznajući njihova interesovanja i pomažući im da kreiraju donatorsku strategiju, a zatim istražuje i vrši pažljiv odabir organizacija koje će primiti sredstva. Takođe pomaže neprofitnim grupama da budu efikasnije. Mimo toga, Bridgespan je obavijen velom misterije. Jedine javne informacije o firmi nalaze se u poreskim formularima i retkim komentarima bivših klijenata. U decembru je Skot najavila novu veb stranicu sa „pretraživom bazom podataka“ o njenim poklonima, te više detalja o procesu odlučivanja. Ali mnogi bogati ljudi cene svoju privatnost i Bridgespan svakako ume da drži jezik za zubima. Ne postoji način da saznate kako se biraju potencijalni primaoci donacija.

Priča o Bridgespan-u ujedno je priča o filantrokapitalizmu, pokretu koji je nastao početkom ovog veka, kada su milijarderi počeli da primenjuju poslovne principe na svoje donatorske aktivnosti. Danas je normalno da filantropi tretiraju donacije kao investicije, tako što osnivaju ogromne fondacije, nadgledaju projekte koje finansiraju i računaju na povraćaj novca. Pojavila se čitava industrija koja servisira ovu „preduzetničku filantropiju“, uključujući konsultantske kuće kao što su Bridgespan, Rockefeller Philanthropy Advisors i Arabella Advisors, ali i istraživače, donatorske mreže i dobavljače podataka, kao što su Candid i Nacionalni centar za porodičnu filantropiju (NCFP).

Mekenzi Skot je preokrenula taj model; odložila je osnivanje fondacije i čitav prosao prebacila na podizvođače. „To je nešto dramatično novo, u smislu prometa milijardi dolara preko posrednika,“ kaže Nik Tedesko, šef NCFP-a. Iako je iz ovog posla značajno profitirao, Bridgespan voli da istakne svoju mrežu kancelarija u Indiji i Južnoj Africi, gde zapošljava lokalno osoblje. Nidi Sani, koja nadzire američko poslovanje Bridgespan-a, kaže da znanje engleskog jezika ne određuje da li će potencijalni primalac donacije postati klijent firme.

Druga prepreka je suočavanje sa sukobom interesa. Konsultanti koji savetuju bogate ljude kako da doniraju novac često su i saradnici neprofitnih grupa koje se bore za finansiranje. Vilijem Šambra, analitičar Hadson Instituta, kaže da se lideri takvih organizacija osećaju prinuđenim da angažuju Bridgespan kao savetnika kako bi dospeli na listu preporuka kao potencijalni primaoci. To što kompanija savetuje Mekenzi Skot, koja navodno želi da pokloni svoje bogatstvo od skoro 60 milijardi dolara, samo doprinosi tom pritisku. „Da imam neprofitnu organizaciju, stajao bih ispred njihovih vrata,“ dodaje Šambra.

Postoji još jedna začkoljica. Kao i mnogi posrednici u svetu filantropije, Bridgespan je sam po sebi neprofitna firma, što je na neki način iznenađujuće. Iako firma ne otkriva svoj cenovnik, istraživači koji prate donacije kažu da su prihodi prilično visoki. Svojim najvišim menadžerima Bridgespan isplaćuje šestocifrene plate, a za projekte se takmiči sa profitnim firmama poput McKinsey-a, liderima konsultantskog menadžmenta. Pa ipak, prihodi Bridgespan-a pokrivaju samo 75% troškova, zbog čega kao i mnoge neprofitne organizacije svoje aktivnosti finansira iz donacija. Takav model poslovanja ponekad ima neprijatne efekte. Uporedo sa grupama koje rade na obrazovanju, zdravstvu, rodnoj i gej ravnopravnosti, među primaocima donacija g-đice Skot nalaze se i brojni posrednici iz filantropskog sektora, uključujući i sam Bridgespan.

(TheEconomist-ZTP)

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *