Gubici Netfliksa tokom pandemije, spas na stranim tržištima

Prošle godine, dok su zaključavanja bila aktuelna, ljudi su pravili zalihe stvari neophodnih za preživljavanje: hranu, lekove i pretplatu za Netfliks. U prvoj polovini 2020, ovaj gigantski striming servis je registrovao 25 miliona novih članova, dvostruko više nego u istom periodu prethodne godine. Dok su se gledaoci povlačili u kuće, ne bi li dočekali kraj pandemije, film katastrofe iz 1995, Outbreak, dospeo je na Netfliksovu listu od deset najgledanijih.

Sada, dok se svetske ekonomije otvaraju, Netfliks posrće. Kompanija je 20. jula izvestila o 1,5 miliona novih registracija između aprila i juna, što je 85 odsto manje nego prošle godine. U Americi i Kanadi, gde je tržište zasićeno i konkurenti se množe, ukupan broj pretplatnika opao je za 430.000. Cena akcija Netfliksa, koja je skočila za 50 odsto u prvoj polovini 2020, jedva da je porasla za poslednjih godinu dana (i pala za 3 procenta 21. jula). Ovaj trend nije neočekivan. Mnogi novi gledaoci iz 2020. otkazali su pretplate koje bi obnovili ove godine. Kompanija je ušla u posao rentirajući DVD-eve poštom. U drugoj fazi, Netfliks je zagospodario poslom video striminga. Sada, dok bogata tržišta prelivaju a rivali dišu za petama, profit mora doći sa neke druge strane.

Uprkos stagnirajućem broju američkih pretplatnika, Netfliks ima načina da im naplati više. Mesečno zarađuje 14,88 dolara od svakog korisnika, duplo više od glavnog rivala, Dizni +. Pa ipak, manje korisnika je odjavilo Netfliks nego što je napustilo druge striming servise. Dalja poskupljenja mogla bi da podignu domaće prihode Netfliksa za 7 odsto godišnje. Glavnica profita, pak, doći će iz inostranstva. Prošle godine je Netfliks po prvi put ostvario više od polovine svojih prihoda izvan Amerike i Kanade. Do 2025, očekuje se da će taj udeo dostići dve trećine. Već sada devet od deset novih pretplatnika živi u inostranstvu.

Međunarodno tržište je surovo. Većina stranih korisnika je siromašnija, a čak i bogati ne troše mnogo na TV. Prosečan američki kablovski pretplatnik mesečno plati skoro 100 dolara, tako da gledaoci koji to sebi mogu priušte imaju 5-6 striming servisa na raspolaganju. Prosečno britansko domaćinstvo troši manje od 45 dolara mesečno. Netfliks se opire obaranju cena, čak i u zemljama sa niskim prihodina poput Indije, gde naplaćuje 8,70 dolara mesečno. Najveći ustupak bio je paket za mobilne uređaje, sada prisutan na više od 70 tržišta. Indijci ga mogu koristiti za 2,70 dolara.

Pored finansijskih prepreka, u šou-biznisu opstaju i kulturne barijere. Programi britanskih emitera bogatiji su lokalnim slengom od onih koje produciraju strani emiteri. Sex Education, Netfliksova serija smeštena u ruralnoj Engleskoj, ima manje od pet britanskih referenci po satu sadržaja. Domaći hit Peep Show imao je više od 35, od pominjanja „johnnies“ (kondoma) do Findus hrskavih palačinki, nacionalne poslastice. Rid Hejstings, šef Netfliksa, rekao je u aprilu da kompanija „još uvek opipava teren“ u Indiji, gde su neki menažderi napustili posao, a rivali poput Dizni + i Amazona osetno napredovali.

Ipak, međunarodno tržište je teren na kojem Netfliks pobeđuje. Do kraja godine imaće 31 milion pretplatnika u Aziji, upola manje od Dizni +. Tri četvrtine Diznijevih gledalaca je u Indiji, gde kompanija ima prava na prenos Premijer lige u kriketu, ali zarađuje manje od dolara po pretplatniku. S druge strane, više od 60 odsto azijskih gledalaca Netfliksa dolazi sa bogatih tržišta Australije, Japana i Južne Koreje. Očekuje se da će Netfliksovi prihodi iz Azije ove godine dostići 3,2 milijarde dolara, u poređenju sa 800 miliona za Dizni +.

I dok se u Americi Netfliks takmiči sa desetak ili više servisa, na međunarodnim tržištima retko gde se suočava sa više od dva ozbiljna rivala. Kada se WarnerMedia izdvoji iz AT&T, njenog korporativnog vlasnika, i spoji sa Discovery-em, kako je planirano, globalni udeo Warner-ovog HBO Maxa će se povećati. Ali odobrenje regulatora za taj posao stići će tek za godinu dana, do kada bi Netfliks mogao da privuče još 30-ak miliona korisnika. Najavljeno partnerstvo Comcast-a, kablovske kompanije koja drži NBCUniversal, i medijske grupe ViacomCBS, sa ciljem spajanja striming usluga u inostranstvu, još uvek je daleko od realizacije.

Od Netfliksovih konkurenata, samo su Amazon i Apple zaista globalni; obe kompanije tvrde da emituju sadržaj u više od 100 zemalja, ali obema nedostaju Netfliksovi proizvodni kapaciteti. Prošle godine Netfliks je postao najveći naručilac scenarija od evropskih autora, pretekavši BBC, France TV i nemački ZDF. U pripremi ima više stranih serija od svoja tri glavna rivala zajedno, a snima ih u regionima gde se Holivud ne usuđuje da kroči. Skorašnji projekti uključuju prvi ruski original, rimejk Ane Karenjine, i korejske emisije o K-popu. Na osnovu ove međunarodne strategije, Netfliksovi ukupni prihodi će rasti za oko 14 odsto godišnje do 2025.

(TheEconomist-ZTP)

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.