Korisnici dejting aplikacija obično imaju mračne crte ličnosti

Psiholozi i informatičari postaju sve bolji u analiziranju ličnosti na osnovu ponašanja na mreži. Napredni algoritmi danas mogu da prilično precizno da procene osnovne karakteristike ličnosti pomoću brzog skeniranja nečijeg Facebook ili Tvitter profila.

Sada su istraživači usredsređeni na aplikacije za romantične kontakte. Ako vam se osobe koje upoznajete preko dejting aplikacija čine napornijim od ljudi iz drugih životnih situacija, to nije nimalo slučajno. Tim istraživača sa Univerziteta Johanes Kepler u Lincu (Austrija), otkrio je da ljudi koji koriste dejting aplikacije imaju mračne crte ličnosti poput narcizma i makijavelizma, više nego pozitivne osobine poput otvorenosti ili ljubaznosti.

„Na osnovu upitnika i prikupljenih podataka utvrdili smo da tamne strane ličnosti dominiraju u kontekstu aplikacija za upoznavanje“, navode istraživači. „Narcisoidnost i motivi ljubavi i seksa bili su ključni prediktori za većinu aktivnosti, a makijavelizam je bio jedini prediktor za trajanje upotrebe aplikacije.“ (Makijavelizam opisuje ljude koji gledaju isključivo lični interes i spremni su da obmanjuju druge kako bi postigli svoje ciljeve.)

Do ovog zaključka istraživači su došli prateći ponašanje 555 odraslih Nemaca tokom tronedeljne studije. Neki učesnici su instalirali softver koji je pratio njihovu upotrebu tri najveće nemačke dejting aplikacije, dok su drugi sami izveštavali o svojim aktivnostima. Istraživači su takođe zatražili od učesnika da popune dva dobro poznata upitnika: Veliku peticu i Nestašnu devetku.

Velika petica sadrži merila neutralnih osobina ličnosti poput ekstraverzije, slaganja i savesnosti, dok Nestašna devetka meri negativne osobine kao što su narcizam (npr. „Stremim prestižu i statusu“), makijavelizam („Laskanjem namećem svoju volju“) i psihopatiju („Ne marim za moralnost svojih postupaka“).

Tim je otkrio da su negativne osobine bile mnogo snažniji prediktori ponašanja od neutralnih ili pozitivnih osobina. Narcizam je bio najsnažniji prediktor odluke o korišćenju aplikacije, dok je makijavelizam najjači prediktor prosečne dnevne upotrebe. Među neutralnim osobinama koje su testirane, emocionalna stabilnost bila je jedina osobina direktno povezana sa upotrebom dejting aplikacija, ali u obrnutoj srazmeri (emocionalno nestabilnije osobe su verovatniji korisnici).

Ništa od ovoga ne prikazuje naročito svetlu ili primamljivu sliku osoba aktivnih na dejting aplikacijama. Iz ovog istraživanja može se pretpostaviti da su korisnici više opsednuti sobom, nadmoćni, manipulativni, podli ili snishodljivi, nego osobe iz generalne populacije.

Ako je za utehu, istraživači su takođe testirali ljubav ili seks kao glavne motive za korišćenje aplikacija. Ustanovili su da je ljubav jači motiv, iako seks nije zaostajao. Takođe su otkrili da elementi psihopatske ličnosti, tj. rizično ponašanje i odsustvo empatije, nisu direktno povezani sa upotrebom dejting aplikacija.

(Forbes-ZTP, foto: Shutterstock/NTB Scanpix)

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.